Vil du værra me’mæ hjem i natt?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag kan du risikere å høre en forsker nynne på denne sangen med en litt annen tekst. ”Vil du værra me’mæ hjem i natt?” blir kanskje til ”vil du værra me’mæ på Researchers’ Night i dag?”.

For sjette år på rad arrangerer EU Researchers’ Night på den fjerde fredagen i september. Poenget er å ha ulike arrangement som øker befolkningens kunnskap om forskning og forskere samtidig som de skal ha det hyggelig.

Researchers’ Night hører under Marie Curie-tiltakene i EU (Peoples programme) som har som mål ”å gjøre Europa attraktiv for forskere ved å fremme forskerkarrierer i Europa, tiltrekke seg forskere fra andre deler av verden og unngå at europeiske forskere flytter til USA og Asia”.

Det er uansett viktig at vi klarer å vise befolkningen at forskning er både viktig og nyttig. Slik kan Researchers’ Night bidra til å minske avstanden mellom forskerne og folk flest. Kanskje får noen som er til stede på arrangementene lyst til å begynne som forskere eller aktivt støtte et forskningsmiljø.

Vi har ved Det medisinske fakultet NTNU prioritert å bidra ved disse arrangementene – det har begynt å bli en vane. I 2008 hadde vi for eksempel Dopplerimprovisasjon – et møte mellom musikere fra Institutt for musikk og ultralydforskere fra Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk. Et meget spesielt møte mellom lyden av Dopplermålinger og musikkimprovisasjon – noe du helt sikkert ikke har hørt før.

I fjor arrangerte vi CSI:Trondheim. De fleste har etter hvert et forhold til en av CSI-seriene på TV. På arrangementet vårt fikk publikum blant annet høre om hverdagen til en rettspatolog, men også lære litt om hva DNA kan avsløre, og om et kamera som gjør det usynlige synlig. Igjen i nært samarbeid med musikkmiljøet ved NTNU.

I år har vi satset på ”Body Night: Vann eller vin, helgekos eller slankehelg, hardtening eller rusletur, superdietter eller vegetarkost? Hva fungerer for kroppen, og hvordan står det egentlig til med den norske folkehelsa?” I løpet av kvelden skal forskerne avlive helsemyter og gi de oppmøtte en ”feelgood-aften”. Kort sagt kan du bli enda mer fornøyd med kroppen din.

Vi håper igjen på godt oppmøte og stort engasjement. Researchers’ Night er i Norge en del av Forskningsdagene som er en årlig festival arrangert av Forskningsrådet. Her inviteres forskningsorganisasjoner til å vise fram virksomheten sin på en spennende måte. I fjor vant forskere fra Institutt for kreftforskning og molekær medisin prisen for den beste standen (DNAniacs) i Trondheim. Forskere synes det er morsomt å skape et engasjement utenfor laboratoriene sine og ikke minst blant de unge.

Hvis du har tid og anledning så bør du satse på å oppleve litt av all den flotte forskningsaktiviteten som foregår på universitetene en av disse dagene. Vi gleder oss til å møte publikum. Vil du værra me’mæ?