Med heiarop på timeplanen

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: NIH)

Tirsdag, 15 km herrer. Vi ser hundrevis av barn og ungdommer langs løypa. De snakker, heier og vifter med flagg. Flere steder stiger røyk fra bål. De er på skolen.

Av Petter Erik Leirhaug og Kristian Abelsen på Seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole

Petter Erik Leirhaug (Foto: NiH)

En lærer sier litt unnskyldende at de praktisk talt lot seg overtale av entusiastiske elever, men legger til at det ikke var vanskelig å finne faglige argumenter for å ta turen. Ledelsen sa også raskt ja. Hvorfor da den unnskyldende tonen?

Ski-VM er i Oslo preger hele byen. Det skulle nesten bare mangle om ikke skolen tar dette opp i sin hverdag. Vårt syn er at læreren for lengst burde sagt til sine elever: ”Selvfølgelig skal vi til VM!”

VM som uteskole

Med uteskole som pedagogisk arbeidsform flyttes læringsarbeidet ut av klasserommet. Kunnskap søkes og læring skjer i direkte møter med natur, kultur og samfunn. Uteskole handler om å lære i og av det virkelige liv, om kroppslige erfaringer, opplevelser og autentiske læringsarenaer.

Uteskole bygger på ideer om at læring styrkes gjennom aktiv handling og bruk av hele sanseapparatet. Et bilde av en hestehov i læreboka eller på nettet, forteller ikke om vår på samme måte som når hestehoven løfter sitt gule hode over vissent fjorårsgress.

Kristian Abelsen (Foto: NIH)

Tilsvarende er det ikke det samme å se ski-VM og sport på fjernsyn, som å være til stede der det skjer. Men det er mer: Tenk, Oslo 2011 som skoleprosjekt på tvers av fag. Oppstart litt ut i januar, i takt med medias nedtelling. Fram mot det å være til stede. Fram mot å se Eldar Rønning skøyte seg effektivt og lett opp bakken nedenfor Frongerseteren. Eller i dagene før, se Marit Bjørgens kraftfulle stil og få et glimt av Magnus Moen mens han ennå hadde håp om å ta inn de 23 sekundene som skilte ved siste veksling. Læringsperspektivene utdypes bare ved at elever står side om side med elever som har annen nasjonalitetsbakgrunn. Noen stiller med to flagg.

VM blir uteskole når det er en del av en plan: I år er det VM i Oslo, vi skal dit. Heiaropene langs løypa føyer seg inn i en utvidet læringskontekst. VM blir kilde til gode faglige samtaler, analyser og presentasjoner. Tilskueren gjøres til deltaker!

Kroppsøving – et nøkkelfag

Forskning forteller at dette er mer teori enn praksis i norsk skolehverdag. Tross at læreplanene i Kunnskapsløftet gir godt rom for å bruke natur, nærmiljø og spesielle begivenheter aktivt i opplæringen, peker forskning (1) på en tilbakegang i uteskole og bruk av autentiske læringsarenaer i perioden 2000 til 2009.

Vi vet at kvaliteten i uteskole er avhengig av lærernes kompetanse (2,3). Med bevegelse og fysisk aktivitet som kjernestoff er kroppsøving et fag hvor bruk av natur og nærmiljø så å si er innbakt. Derfor kan godt, om vi ikke skal si bør, kroppsøvingslæreren være pådriver og ressurs for at skolen skal benytte begivenheter som ski-VM for å motivere og krydre læringsarbeid på tvers av fag.

Samfunnsansvaret

”Ny idrett – nye helter” var overskriften på NIHs første VM-blogg. Storheten i å være der heltene er i aksjon er ikke endret. Derfor er fenomenet at lærere og elever tar turen ut i marka, og kombinerer aktivt uteliv med å se idrettsbegivenheten live, en kvalitet det norske samfunnet må ta vare på.

Skoler må kunne delta som tilskuere langs løypa, uten kostnad og med mulighet for å forflytte seg trygt til og fra. Årets ski-VM viser at uteskole kan leve side om side med nye trender i langrenn, med fellesstart, sprint og løypetraséer lagt i sløyfer for å imøtekomme krav om flere passeringer for det betalende publikum.

Referanser

(1) Leirhaug, P.E. og Klepsvik, K. (2010). Har skulen snudd ryggen til naturen? Nokre resultat frå og refleksjonar i etterkant av ei undersøking om uteskule og friluftsliv i skulen blant grunnskulelærarar i Hordaland og Sogn og Fjordane. I: Rapport fra Forskning i friluft 2009. Oslo: Friluftslivets fellesorganisasjon, s. 175-182

(2) Abelsen, K. (2002). Uteskole og lærerprofesjonalitet. Visjoner og virkelighet. Hovedfagsoppgave. Oslo: Norges idrettshøgskole.

(3) Jordet, A.N. (2010). Klasserommet utenfor. Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom. Oslo: Cappelen akademisk forlag.

Powered by Labrador CMS