Elbiler: når pluss blir minus – eller omvendt – episode 1

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Per Kristian Rørstrand, forsker, Norsk senter for bioenergiforskning/UMB

Fabelen om reven og druene handler om en rev som prøver å få tak i noen fristende druer som henger på en vinstokk. Reven prøver flere ganger å få tak i druene, men når ikke opp. Til slutt blir han lei, og i det han går sier han ”Høyt henger de, og sure er de”.

Econ Pöyry prøver å fortelle oss i en rapport de har utarbeidet for Norsk Petroleumsinstitutt, at elbiler ”henger høyt” og ”er sure”, eller for å bruke deres eget begrep: tiltakskostnaden for elbiler er veldig høy: i størrelsesorden 20000 – 30000 kr/tonn CO2.

Teknisk ukeblad (TU) 12. november fungerer som heiagjeng med ”Elbil er rådyrt klimatiltak” på forsiden og overskriften 100 ganger dyrere enn klimakvoter inne i bladet. Presentasjonen i TU er i og for seg ikke feil – om enn noe tabloid – men akkurat som reven i fabelen rekker ikke Econ Pöyry opp til ”druene”. De vet ikke om de er sure. Jeg skal prøve å argumentere hvorfor jeg mener dette.

Det kan være flere riktig svar, men…
De fleste som har drevet forskning vet at det sjelden finnes bare ett riktig svar. Ikke en gang tyngdekraften er lik over hele jorda. Dette betyr at forskning og utredning kan sammenlignes med en strikk: den kan bøyes og strekkes og kan dermed få ulik form og retning og fortsatt være en stikk, men strekkes den for langt ryker den.

Som forsker ser jeg derfor først på de forutsetningene (parametere, modeller, osv) som er brukt i analysene, før jeg ”kjøper” resultatene. Her har TU mye å lære. Hadde de sett nærmere på rapporten og ikke bare lest sammendraget, kunne de lett oppdaget at strikken til Econ Pöyry er røket på flere steder.

Tiltakskostnaden for kvoter
Som nevnt ovenfor beregnes det en såkalt tiltakskostnad, men det de egentlig beregner er redusert proveny – dvs. ”tapte” inntekter for staten – som følge av at noen kjøper elbiler i stede for bensin- eller dieselbiler, pluss et par andre ting til. Jeg mener bruken av ordet tiltakskostnad er i beste fall sterkt misvisende, men la oss for et øyeblikk godta Econ Pöyrys definisjon. La oss så beregne tiltakskostnaden for dagens system for CO2-kvoter i industrien. Dette er en høyst relevant sammenligning siden TU bruker kvoter som sammenligningsgrunnlag.

CO2-kvotene deles ut av staten til industrien, og en stor andel er gratis – ca 60% av den totale kvotemengden. Kvotene kan omsettes i marked, så de har en verdi. Det at de deles ut gratis betyr med andre ord en kostnad for staten etter Econ Pöyrys definisjon. Med en kvotepris på 150 kr/tonn CO2, er verdien på de samlede norske kvotene over to milliarder kroner.

Dette danner grunnlaget for det som står over brøkstreken i Econ Pöyrys tiltakskostnadsberegning. Det som skal stå under brøkstreken er hvor stor utslippreduksjon vi får fra de gratis kvotene. Uten å gå inn i en grundig diskusjon om dette, la oss strekke strikken så langt det går uten at den ryker, og konkludere med at utslippsreduksjonen er null. Vi har nå en brøk hvor det står et stor tall over brøkstreken og null under.

På barneskolen lærte vi at det ikke går an å dele på null, men jeg har senere lært at svaret er den udefinerte størrelsen uendelig (eller mer matematisk korrekt: når divisor går mot null går kvotienten mot uendelig). Med andre ord, tiltakskostnaden for kvoter beregnet etter Econ Pöyry-metoden er uendelig.

Uendelig er jo mye mer enn 30000, og 30000 delt på uendelig er null (egentlig udefinert, men for praktiske formål lik null). TU tar derfor feil – fordi de sammenligner epler og appelsiner – når de påstår at elbil som klimatiltak er ”100 ganger dyrere enn klimakvoter”.

Imidlertid, jeg mener selvsagt at min beregning ovenfor er feil. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at kvoter eller gratis tildeling til industrien er den beste måten å redusere utslippene på, men jeg kunne ikke finne på å presentere et regnestykke som viste at tiltakskostnaden var uendelig stor og samtidig forvente å bli tatt seriøst som økonom!

Mer om elbiler i morgen!

Mer informasjon:
SFTs nyhetsside om kvotetildeling: Tildeler klimakvoter fram til 2012

Powered by Labrador CMS