Forskerskole i biologisk mangfold

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kunnskapsdepartementet (NFR), Miljøverndepartementet (Artsdatabanken) og de norske universitetsmuseene har sammen fått opprettet en skandinavisk forskerskole i biologisk mangfold (biosystematikk). Dette er gode nyheter i FN’s internasjonale år for biodiversitet.

Samfunnet har satt seg store mål i forbindelse med å kartlegge og å forhindre tap av biologisk mangfold. Samtidig er det ingen overdrivelse å si at forskning innen systematikk og taksonomi (biosystematikk) har vært underprioriterte fagfelt i Norge over lang tid. Dette har gitt seg utslag i en skrikende mangel på ressurser, lav status innenfor universitetene og faglig stagnasjon.

En forskerskole i biosystematikk betyr i praksis at ulike skandinaviske institusjoner tar et felles ansvar for opplæringen innen fagfeltet. Forskerskolen vil legge grunnlaget for faglige nettverk mellom aktuelle universitetsmiljøer, og dette vil igjen kunne legge grunnlaget for økt kompetanse om norsk natur.

Når en forskerskole nå blir realisert, så vil dette kunne bety et solid løft for fagfeltet i hele Skandinavia. Det vil være en vitamininnsprøyting for universitetsmuseene, og det vil gjøre det lettere å oppnå de målene man har satt seg for å stoppe tap av mangfold. 2010 kan bli et merkeår for kunnskapen om biologisk mangfold i vår del av verden.