Krig og markedsføring

Den 1. februar var det 100 år siden Tyskland innførte uinnskrenket ubåtkrig. Den uinnskrenkede ubåtkrigen endret hverdagen til sjøfolk i krig, når som helst og hvor som helst kunne sjøfolk bli senket. Samtidig med sjøfolkene sine redsler på havet gikk næringslivet i land på høygir. Krig gir gode tider for flere bransjer, ratene til sjøs går opp, og prisen på hermetikk stiger, det er i krigstid at hermetikkindustrien går best.

Eksempler på alliert markedsføring Foto: MUST/ Norsk hermetikkmuseum

Ved inngangen til 1. verdenskrig hadde Norge verdens beste og mest moderne hermetikkindustri, dette fikk vi til gjennom mange oppfinnelser, som forbedret produksjonen, og gjennom massive markedsføringskampanjer over store deler av verden. Da krigsutbruddet kom, var vi klare til å utnytte mulighetene. Produksjonen steg hvert år og i 1914 eksporterte Norge 35 000 tonn hermetikk, det meste av dette var norske sardiner.

At de norske sardinene hadde fått et godt rykte bekrefter en notis i The Journal of Commerce & Commercial Bulletin i New York i 1915: «Store partier amerikanske sardiner frembydes for tiden paa markedet, men man kan like saa godt sammenligne et barns leketøy med en moderne dreadnought som at stille den amerikanske sardin ved siden av den norske.»

Eksempel på markedsføring av sardiner i Tyskland Foto: MUST/ Norsk hermetikkmuseum

Under 1. verdenskrig var Norge nøytrale, det betød at vi kunne selge våre varer til begge sider i krigen, noe vi gjorde. Dette førte til eventyrlige tider i hermetikkindustrien, i 1915 steg hermetikkeksporten til 52 000 tonn og i 1916 åpnet det 42 nye hermetikkfabrikker i Norge.

Krigen ble brukt aktivt i markedsføringen av de norske sardinene og det er stort sett ikke vanskelig å se hvilket marked de norske fabrikantene henvendte seg til. Ofte ble etikettene prydet av kjente militære, statsledere eller helter eller heltinner fra krigen.

Miss Cavell, engelsk sykepleier som ble henrettet av tyskerne for sin krigsinnsats. Miss Cavell ble en viktig person i alliert propaganda under 1. verdenskrig. (Foto: MUST/ Norsk hermetikkmuseum)

U-9

Noen av disse reklamene er verre enn andre. Den mest groteske iddisen (etiketten) vi kjenner til er U9.

Etiketten U-9, tidenes mest groteske markedsføring? (Foto: MUST/ Norsk hermetikkmuseum)

U-9 var en tysk ubåt som tjenestegjorde under hele første verdenskrig. Den har spesielt blitt husket for sin senking av tre britiske kryssere, 22. september 1914. Dette var tidlig i krigen og den britiske marine var uforberedt på den slagkraft og trussel som tyske ubåter kunne representere.

Under kommando av kaptein Otto Weddingen ble de tre krysserne oppdaget i Nordsjøen i nærheten av Dogger Bank. Den tyske ubåten fyrte av en torpedo som rammet det første skipet midtskips og det sank i løpet av 25 minutter. De to andre britiske krysserne trodde at skipet hadde gått på en mine og gikk til assistanse for å redde mannskapet. Dette ga U-9 mulighet til å fyre av torpedoer mot de to gjenværende krysserne. Begge ble truffet og sank i løpet av kort tid. Til sammen omkom 1459 personer fra de tre krysserne. U-9 returnerte til sin base og dets kaptein og mannskap ble mottatt som helter. Kaptein Weddingen ble tildelt Jernkorset av 1. klasse for denne bragden. I tillegg fikk han pryde en egen etikett med sitt portrett.

Jeg har ikke funnet etiketten av Otto Weddingen i våre samlinger, men om noen har en kopi eller en utgave av denne, ta gjerne kontakt.

Powered by Labrador CMS