Norges eldste reklamefilm

Den 8. november 1909 var det premiere på en spesiell film på Victoria kinomategraf i Stavanger. Hermetikkprodusenten Chr. Bjelland & Co. hadde laget Norges første reklamefilm.

Filmen varer i omtrent ti minutter, og viser brislingens reise fra fjorden, via fabrikken til festbordet. I en annonse i Stavanger Aftenblad ble det fristet med: "Glimrende billeder fra Skandinaviens største hermetikkfabrikker." Filmen het "Sardine fishing" og var laget for å markedsføre Bjellands varemerke "King Oscar" i USA.

En annen reklamekampanje for "King Oscar" fra samme tid har overskriften "Out to conquer the world." På denne tiden levde den norske hermetikkindustrien opp til dette slagordet. Norges hermetikkindustri var i sterk vekst og i ferd med å bli den største sardinprodusenten i verdens største sardinmarked, Storbritannia.

Samtidig med vår suksess på de Britiske øyer, bygget de norske sardinprodusentene andre viktige markeder som Sør- Amerika, Australia, New Zealand og Sør- Afrika. På alle disse markedene konkurrerte de norske sardinene mot andre store sardinprodusenter som Frankrike, Spania og Portugal. Denne konkurransen gjorde at de norske sardinprodusentene måtte jobbe smartere og bedre enn konkurrentene. Dette gjorde vi med tekniske forbedringer i produksjonen og gjennom reklame og markedsføring.

Reklameplakat for "King Oscar" sardiner Foto: MUST/Norsk hermetikkmuseum

Den norske hermetikkindustrien lærte moderne markedsføring gjennom utenlandske kontakter. I England var en av de mest kjente merkevarene tidlig på 1900- tallet "Skippers," som ble produsert i Norge. Eieren av merkevaren "Skippers" var firmaet Angus Watson & Co. i Newcastle. Firmaet hadde bygget opp salget gjennom høy kvalitet på produktet og store markedsføringskampanjer.

Angus Watson & Co. hadde gjort en så god jobb at bare syv år etter at firmaet ble stiftet hadde de aksjekapital som var dobbelt så høy som den samlede norske hermetikkindustrien. Chr. Bjelland & Co. hadde solgt sardiner til Watson siden starten, og hadde tjent gode penger på det engelske firmaet. Bjelland hadde også lært viktigheten av høy kvalitet og moderne markedsføring, dette tok de i bruk da de lanserte sitt eget varemerke "King Oscar" i USA.

USA var blitt et av de viktigste markedene for norske sardiner i årene frem mot første verdenskrig. De fleste norske sardinprodusentene satset her, enten alene, eller som produsenter av sardiner som fikk amerikanske merkevarer.

Chr. Bjelland & Co. sin reklamefilm fra 1909 var et ledd i satsingen på det amerikanske markedet og må ha vært en enorm sastsing for et norsk firma.

Filmen kan plasseres i sjangeren industrifilmer, som skal vise frem fabrikken og hylle den moderne industrielle produksjon. Reklamefilmen fra 1909 fungerte som en mal for norske sardinreklamer frem til midten av 1950- tallet, selv om naturen etter hvert fikk en mer sentral plass i de senere reklamefilmene. 

Reklamefilmen "Sardine fishing" er et strålende vitnesbyrd om et firma og en industri som var villig til å gå nye veier og som tok i bruk samtidens mest spennende metoder for å nå ut til nye markeder.

Se "Sardine fishing" her.

Powered by Labrador CMS