Insekter søker bolig

Foto: Shutterstock

av Rannveig M. Jacobsen

Jeg og samboeren min har vært på husjakt i vinter. Bolig har jo en nesten overdrevet høy verdi for oss nordmenn. I tillegg til at eiendom er ansett som en trygg og god investering, så tilbringer vi ganske mye tid i boligene våre. Hjemmene våre er essensielle for noe vi er svært opptatt av – nemlig å kose oss. Særlig nå i vintermånedene. Dessuten har vi mennesker funnet ut at istedenfor å tilpasse oss selv til omgivelsene, så liker vi bedre å tilpasse omgivelsene til oss.

Men vi er ikke de eneste som har funnet på noe slikt. Mange organismer endrer omgivelsene til sitt eget beste; torvmosene senker pH-verdien i myra slik at de slipper innpåslitne naboer (de fleste andre planter trives ikke i det sure miljøet), hakkespetter skaper seg egne leiligheter i trestammer. Blant insektene er det mange gode eksempler, særlig sosiale insekter som maur, termitter, honningbier og veps lager jo noen imponerende byggverk med sofistikerte funksjoner som spesialiserte rom og klimakontroll.

Noen insekter har gått inn for et samarbeid, et slags OBOS-fellesskap, med planter. Plantene står for utbygging av små leiligheter som kalles domatia. Googler du domatia så vil det også dukke opp en del tilbud på rom til leie i Hellas, for domatia på gresk betyr rom og betegner grekernes versjon av bed & breakfast. Insektene i plantenes domatia leier gjerne rommene på ubestemt tid, av og til med frokost inkludert i form av plantesaft. Noen insekter er snyltere som ikke betaler for rommene, men mange gjør gjengjeld i form av å beskytte plantene mot skadedyr eller konkurrerende planter.

En pitteliten midd i et pittelite domatium Foto: Jsarratt CC BY-SA 3.0

Mange domatia er veldig vanskelige å få øye på, de kan være bare små lommer eller håransamlinger ved årene i blader. Slike pittesmå rom huser pittesmå vesener, nemlig midd (som riktignok er edderkoppdyr, ikke insekter). Rovmidd eller soppspisende midd, som holder unna skadelig sopp, andre midd eller insekter som trips. Domatiaene gir rovmidden et gjemmested om det skulle dukke opp større, farlige insekter. Denne typen domatia for midd er funnet hos over 2000 plantearter. Ved å legge til kunstige domatia på bomullsplanter har forskere vist at antallet små rovinsekter og rovmidd øker med flere domatia, hvilket fører til færre plantespisende smådyr og 30% større bomullsavling.

Dersom plantene bygger litt større domatia så kan de kanskje få fristet noen maur til å leie rom. Maur er svært nyttige gjester siden de forsvarer hjemmene sine meget effektivt. Et av de mest kjente eksemplene er akasieplantenes piggete domatia, som er hus med innebygd nektardispenser til maurene. Maurene får til og med «lov» til å ha husgjester; små bladluslignende insekter som suger plantesaft og produserer honningdugg til maurene. Så det koster litt for plantene å fø på disse beboerne. Men ofte er det verdt det, for dersom maurene bosetter seg i stort nok antall på akasieplantene så kan de til og med jage bort beitende elefanter!

Piggete domatia på et akasietre og beboerne - maur Foto: Mokkie CC BY-SA 3.0

I Sør-Amerikas regnskog finnes en annen plante (Clidemia) med en annen type domatia som huser noen andre maur (Myrmelachista). Disse maurene blir ikke bare sinte på plantespisere som truer husene deres, de går faktisk også i gang med å rydde unna konkurrerende planter. De bruker maursyren sin som ugressmiddel og sørger for at planten deres får vokse i fred i store flekker midt inni regnskogen. Disse monokulturene som maurene dyrker frem har fått det fengende navnet Devil’s Gardens – djevelens hage. Et fælt sted for andre planter og småkryp, en oase for maurene og plantenes deres.

Djevelens hage (Clidemia hirta) Foto: Shutterstock

Forskere har regnet ut at generelt sett så kan mutualistiske maur redusere skaden plantene får fra plantespisere med 62% og øke plantenes reproduksjon med 49%. I noen tilfeller får plantene til og med næring fra maurenes avfallsstoffer. Maurene, og midden, på sin side får beskyttelse mot større rovdyr, ferdig lagde hus til koloniene sine og ofte sukkersaft enten direkte fra plantene eller via «husdyr» som bladlus. Så det er ikke bare oss nordmenn som ser verdien av å investere i en god bolig! Og du skal ikke se bort ifra at insektene kan kunsten å kose seg i husene sine de også ;)

Informasjon:

Kunstige domatia på bomullsplanter

Maur og akasieplanter

Devil’s Garden

Review maur-plante-mutualismer

Planter får næring fra maur i domatia

Bilder fra Wikimedia:

Mite inside domatium og Cinnamomum camphora by Jsarratt - Own work CC BY-SA 3.0

Clidemia hirta by Mokkie - Own work, CC BY-SA 3.0

De andre bildene er fra Shutterstock.