Insektjakt med ski og klister

Av Tone Birkemoe

Ok. Snøen er ikke det beste stedet for et insekt. Jeg innrømmer det. Men på høyfjellet der snøen smelter sent og sommeren er kort, starter kampen for ressursene umiddelbart. Rett ved snøkanten.

Utstyrt med ski på beina oppsøkte jeg nettopp den intense insektvåren på Finse. I snøen ble jeg møtt av teger og kortvinger. Ikke ideelt for de seksbente, men snøfrie flekker var kun en kort flytur unna. Og der, rett ved snøkanten, surret humler, sommerfugler og et stort antall fluer rundt.

Rødsildren blomstret og friske grønne farger var i ferd med å ta over for fjorårets brune blader. Midt i det nye grønne, satt bloddråpesvermerens larver og spiste. Med gule prikker på svart bakgrunn og kropp full av blåsyre til beskyttelse mote sulte vårfugler. Senere i sommer skal de pryde fjellet som røde og svarte sommerfugler.

•  Ruben Roos.
  • Fjellbloddråpesvermernes larver er aktive rett etter at snøen har gått. Foto: Ruben Roos.
  •  Bjørn Christian Tørrissen
  • Voksen fjellbloddråpesvermer. Foto: Bjørn Christian Tørrissen

Men hva vet vi egentlig om insektene i disse vårlige oasene? Overraskende lite. Og det gjelder ikke bare på Finse, men også i andre nordlige strøk. Derfor, akkurat nå, på et utall av steder i arktisk, blir reinroseheier prydet med små bur med en liten klissete plate inni. Disse «klisterfellene» skal fange opp insekter. Og aller mest ønsker vi å fange opp parasittvepsene. De mest ukjente av dem alle, som lever sitt barndomsliv inni andre insekter.

• En klisterfelle (nederst til venstre) er plassert med panoramautsikt på Sandalsnuten, Finse. Foto: Tone Birkemoe

Hørt om biologisk kontroll? Bruk av en organisme til å ta liv av en annen? Vel, i biologisk kontroll er parasittveps stor industri. Parasittveps kan effektivt holde skadeinsekter nede så vi får avlingene våre i fred. Men hvor viktige er de på fjellet? Sørger de for at disse oasene forblir grønne og ikke blir spist opp av sultne sommerfugllarver som nettopp har ristet av seg vinterkulden? Om en liten stund sendes mange hundre limplater fra høye fjell og arktiske områder til en lab i Finland. Der skal parasittvepsene analyseres. Ved hjelp av DNA kan vi finne ut hvem de er, og hvilke dyr de levde inni som barn. Det er første skritt på veien for å forstå deres betydning i høyfjellets vårlige oaser.

Vil du vite mer om dette prosjektet finner du info her: http://www.helsinki.fi/foodwebs/parasitoids/