Påskekrim på insekters vis

Tekst: Anne Sverdrup-Thygeson, forfatter av boka Insektenes planet.

Jeg er ikke spesielt glad i å lese krim. Men det er jo en påskegreie, og insektene har definitivt noe å bidra med også på dette feltet. For insekter kan faktisk hjelpe politiet med etterforskningen i kriminalsaker.

Første gang insekter hjalp til å peke ut en morder skal ha vært i en liten kinesisk landsby i 1235. En mann var blitt brutalt myrdet med håndsigd, og de lokale bøndene ble kalt inn til møte. De fikk beskjed om å ta med sigdene sine. Etterforskeren lot dem vente, og siden det var en varm og solfylt dag, trengte de ikke vente lenge før fluer dukket opp. Da alle fluene satte seg på den samme sigden, ble eieren så sjokkert at han tilstod på flekken. Med sin suverene luktesans ble fluene tiltrukket av spor av blod, selv om sigden var vasket.

I dag er metodene mer avanserte, men grunnprinsippene er de samme. Insektarter dukker opp i en død kropp i en gitt rekkefølge og etter en gitt logikk. Dette kan brukes til å beregne dødstidspunkt og i noen tilfeller også si noe om årsak. Ulike kjemiske stoff, som giftstoffer eller kokain, kan påvirke nedbrytningshastigheten.

I tillegg har arter gitte geografiske utbredelser. Kunnskap om dette kan brukes til å si at en død kropp har blitt flyttet, dersom artene som er tilstede normalt er utbredt i helt andre omgivelser eller i andre deler av landet. Et slikt eksempel beskriver et lik som ble funnet i et sukkerrøråker på Hawaii. De eldste larvene man fant der, tilhørte ei flue som primært lever i byområder. Det viste seg ganske riktig at liket var blitt oppbevart i en leilighet i Honolulu i et par dager før det ble dumpet i åkeren.

Insekter kan også bidra til å oppklare kriminalsaker mer indirekte. Insekter smashet i grillen på en bil ble brukt til å felle en morder i USA. Han påstod han hadde vært på østkysten da drapene på familien hans skjedde i California, men artene som ble funnet på leiebilen hans, fantes bare på vestkysten.

Så alle krimforfattere der ute: Vil du ha en original vri på plottet ditt, se til insektene!

God påske, med eller uten krimlitteratur :-)