"Mætti båll å itt`no dæns" i gymfaget

Skrevet av: Kjersti Mordal Moen, Knut Westlie, Vidar Hammer og Lars Bjørke (Foto på forsiden: Colourbox)

Gymtimen var ukas høydepunkt. Jeg visste hva jeg gikk til – og jeg elsket det. Elsket følelsen av å vise fram hvor god jeg var med ball. Elsket å være sterkest og raskest. Elsket å konkurrere. Det var en slags bekreftelse på at jeg var flink – flinkere enn de fleste andre. Jeg var kjempegod i gym! Jeg hørte om andre klasser hvor de danset, men heldigvis hadde vi en lærer som skjønte hva som var gøy.

I ettertid har jeg tenkt litt. Vi hadde noen jenter i klassen som var små og forsiktige. Hvordan opplevde de gymmen, mon tro? Det var forresten også noen gutter som ikke var med på fotballen – de ville heller skate. Vi mobbet dem litt – særlig når vi herja med dem i hjørnefotball. De skatet sikkert bare fordi de var for dårlig i fotball.

Elev

1-2 dager i uka skal alle barn og ungdom i Norge ha gym. Et av målene er at alle gjennom gymfaget skal bli glad i å være i aktivitet, uavhengig av hvilke erfaringer og preferanser de tar med seg inn i gymsalen.

For å nå dette målet skal elevene få erfaring med mange ulike måter å bevege seg på. Dette understrekes gjennom målformuleringer i læreplanen.

I vår nasjonale kartleggingsundersøkelse har vi undersøkt hvilket innhold elevene møter i gymfaget. Vi finner tydelige tendenser. De aller fleste norske elever sier at de veldig ofte har ulike ballspill i gymmen, og aller oftest har de balleker som kanonball og stikkball. Fotball er også en gjenganger i gymtimene. En annen vinner i gymtimen er grunntrening (jogging og styrketrening) – særlig når elevene kommer på ungdomsskolen.

De danseglade blir derimot de store «taperne» da dans viser seg å være nærmest fraværende i gymmen. «Tapere» blir også elevene som interesserer seg for mer morderne aktiviteter som parkour, klatring, yoga og skateboard – da dette også er aktiviteter som de nesten aldri har.

Vi har også undersøkt hvor ofte de har en rekke andre aktiviteter, men det er de nevnte som skiller seg klart mest ut. Samlet sett finner vi at elevene får en veldig ensidig bevegelseserfaring i gymtimen. Dette er i strid med læreplanen som legger opp til større mangfold og får konsekvenser for hvem som blir fagets «vinnere» og «tapere».

 

Kjære elev, foresatt, lærer eller lærerutdanner:

Hvordan stemmer det vi skriver overens med din opplevelse av gymfaget?

Vil du – og kan du, gjøre noe med innholdet i gymfaget?