Hamlet on the Holodeck revisited?
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Av Kristine Jørgensen, postdoktor, Institutt for Informasjons- og Medievitenskap, UiB
Etter et lite tankeeksperiment med en amerikansk kollega på årets DiGRA-konferanse, dukket ideen opp om å replisere Shakespeares Hamlet i The Sims 3. Allerede i 1997 argumenterte Janet Murray at dataspill en gang i fremtiden kunne bli et nytt medium for god historiefortelling, og hun ønsket seg en fortelling med dybde som Hamlet og med innlevelse så virkelighetstro som i Star Treks holodeck.
I dag vet vi at dataspillene ikke har utviklet seg helt i den retningen. Riktignok kan man finne interessante fortellinger knyttet til spillenes fiktive verdener i dag, men kunstverdien ligger i større grad i spillets design enn i evnen til å presentere fortellinger på linje med de store klassiske verkene i litteratur, drama og film. The Sims 3 fremstår dermed ikke som det perfekte medium for en iscenesettelse av Hamlet. Nå har imidlertid spillet mulighet for å gjøre opptak og ta bilder, som senere kan redigeres og settes sammen til film og bildeserier, men i motsetning til å utnytte den muligheten, ønsket jeg å skape karakterer med de samme personlighetstrekkene som karaktergalleriet i Shakespeares tragedie og forsøke å provosere frem en del av de sentrale plot-elementene i stykket.
Utfordringer
Siden The Sims 3 er en dokkehussimulator med svært karikert AI og ikke noe fortellingsmiljø, så jeg for meg at det ville være en rekke ting fra dramaet som ikke kunne gjenskapes i spillet. Sim-figurene kan ikke spille skuespill, så Hamlet selv måtte starte med egenskapen ”gal” som et premiss og ikke som et karaktertrekk som utvikler seg over tid. The Sims 3 lar heller ikke sim-figurene drepe hverandre, så Claudius’ drap på sin bror Kong Hamlet ved hjelp av slangegift var også en detalj jeg måtte modifisere. Det ville også være vanskelig å replisere Hamlets feilaktige drap på Polonius når han forveksler ham med konspiratøren Claudius. Sist ville det ikke være mulig å gjenskape drapene og selvdrapene som tar livet av resten av karaktergalleriet i slutten av stykket. Å kommunisere med spøkelser er imidlertid ikke noe problem, og jeg håpet også at Hamlets galskap og frekkhet skulle hjelpe til med å gjøre Ophelia både ulykkelig og suicidal.
På dette grunnlaget ble Hamlet utstyrt med egenskapene familieorientert, gal, ambisiøs, og nevrotisk; onkelen Claudius ble ond, slem, ambisiøs, flørtete, og uten sans for humor. Ophelia ble på sin side en overfølsom håpløs romantiker, og Hamlets mor Gertrude ble blant annet feig. Gamle Kong Hamlet var det derimot ikke så viktig med siden han skulle ut før første akt, men jeg endte opp med å gi ham egenskapen feig, noe som skulle vise seg å gjøre digitalversjonen av Hamlet om mulig enda mer dramatisk enn originalen.
Hamlet of the Sims take 1
I ”Hamlet of the Sims” er Claudius’ drapsmetode å lokke Kong Hamlet inn i et rom med åpen ild, og deretter fjerne døren. Planen virker perfekt – rommet tar fyr og kongen brenner inne. Men når mannen med ljåen dukker opp for å ta ham med til den andre siden, blir gamle Hamlet i stedet gjenopplivet på bakgrunn av sin uheldighet. Onde Claudius gir selvsagt ikke opp, men det samme skjer også under neste brann, og han har heller ikke noe suksess med å sulte sin bror til døde. Døden ser nemlig ut til å ha barmhjertighet med uheldige sim-figurer som dør av unaturlige årsaker.
I denne svært amputerte versjonen av Hamlet finnes det ingen konspirasjon, siden Kong Hamlet ikke dør og hans bror dermed ikke kan gifte seg med hans enke. Det er dermed et interessant alternativt plot som ikke handler om konspirasjoner og galskap, men i stedet handler om en misunnelig prins’ mislykkede forsøk på å drepe sin bror og overta tronen.
Hamlet of the Sims take 2
Siden målsetningen var å skape en tragedie, og ikke en komedie, sammen med at premisset for Hamlet er at kongen allerede ved fortellingens start har blitt drept av sin bror som deretter har giftet seg med enken, bestemte jeg meg for ikke å la det bli med denne versjonen. Jeg ville forsøke om igjen, men denne gangen med en konge som ikke var uheldig. Og med suksess denne gangen. Kong Hamlet sulter i hjel, hans gravstein blir plassert på eiendommen, og gjenferdet begynner å hjemsøke boligen. I mellomtiden forfører Claudius dronningen og gifter seg med henne, og får anledning til å gjøre seg til bitter fiende med Hamlet den yngre. Hamlet bevitner sin fars gjenferd og gjennom samtale med ham får han vite om Claudius’ konspirasjon – gjennom snakkeboblene får vi se at de diskuterer Claudius og Gertrude, men siden vi ikke skjønner sim-figurenes språk, må vi overlate detaljene til fantasien.
Med tanke om å være så tro til originalhistorien som mulig i Hamlet of the Sims, er det viktig at Hamlet dreper Ophelias far Polonius. Dette kan dog ikke skje som en forveksling i dette spillet, så på bakgrunn av galskap, benytter Hamlet seg av Claudius’ taktikk og sperrer Polonius inne i et rom med åpen ild. Polonius ser dog ut til å være smartere enn gamle Kong Hamlet, for han slukker ilden igjen og igjen med brannslukningsapparat. Hamlet innser at planen ikke er særlig suksessfull, og lar Polonius gå, men ikke uten enda mer fatale planer i gjære.
Mens en del av hendelsene krever fri fantasi, siden det teknisk sett ikke er Claudius, men jeg som spiller som har tatt livet av kongen, og Hamlet har vært gal fra starten av, er andre hendelser ikke bare passende, men også nærmest oppklarende i forhold til originalteksten. Det som skjer mellom Hamlet og Ophelia er et eksempel på dette. Etter at Hamlet først kurtiserer Ophelia, kommer galskapen og tvilen til syne etter at gjenferdet har fortalt ham om konspirasjonen. Han fornærmer Ophelia på det groveste, og det ender med krangel og slåsskamp. Neste gang Hamlet besøker familien Polonius, er hun – uten spillerens hjelp – blitt gravid med en annen. The Sims 3s Ophelia er dermed ikke fullt så skjør som 1600-tallets Ophelia, og fremfor å begrave seg i sin egen sorg og ta livet av seg selv, bestemmer hun seg – som en rasjonell moderne kvinne – å forlate sosiopaten Hamlet til fordel for en annen mann.
Som en avslutning på det hele, finner Hamlet ut i sin stormannsgalskap at ingen av de involverte lenger kan leve. Han inviterer Ophelia, Polonius og Laertes til fest, og sørger for at de alle befinner seg i et rom med åpen ild og mye brennbart materiale. Hamlet utfordrer Laertes til slåsskamp, og under kaoset som oppstår bryter det ut brann. Tragedien er et faktum, men i motsetning til i originalen er det ikke slik at alle dør – det er kun Hamlet selv som må bøte med livet for sin galskap, sitt ønske om å så splid i familien, og sin uverdige behandling av Ophelia.
The Sims som fortellingsverktøy?
Til tross for at ”Hamlet of the Sims ” viser seg ikke å være den formen for stor fortellekunst som Janet Murray så for seg, har forsøket gitt et morsomt innblikk i hvordan intrigemekanismene i The Sims 3 kan benyttes til å utspille store personlige drama. Selv om det begrensede utvalget av personlighetstrekk i The Sims 3 ikke gir Hamlet, Ophelia, Claudius og de andre like stort spillerom som Shakespeares versjon, og begrensninger i spillmekanikker ikke tillater forgiftninger og feilaktige knivdrap, er mulighetene gode nok for å simulere en karikert og moderne versjon der lignende personlighetstyper kan interagere hverandre. Det blir ikke mye til fortelling annet enn det man selv danner i sitt eget hode, men med et karaktergalleri av konspiratorer og galninger, kan man likevel skape en setting og noen hendelser som ligner dem i verdens fremste tragedie.