Jenter spiller, tross alt!

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Torill Elvira Mortensen, førsteamanuensis, Høgskulen i Volda

I går kveld, i en gruppe i Heroic Drak’Tharon Keep, sa plutselig en av spillerne til vår tank: ”Slutt med det tullet, du påstår vel ikke fremdeles at du er jente?” Ja, han snakket engelsk da, men jeg tar meg den friheten å oversette. Nå var det ingen som ville ha en krangel, men siden han var frekk i kjeften var det lov å være frekk tilbake, og diskusjonen gikk heftig. Han holdt på sitt, at jenter ikke spiller, de er bare neopets. Jenter kommer til å spille om noen år, når guttene har flyttet videre, til mer grensesprengende teknologi. Som World of Warcraft i 2009…

Det er fremdeles en fiks idé hos mange at jenter og kvinner ikke spiller spill, og i alle fall ikke spill med et snev av konkurranse og krav om ferdigheter. Jenter spiller Sims, som blir sett på som et glorifisert digitalt dukkehus, eller ”rosa” spill av ulike typer, som, for eksempel, Neopets. Strategispill, førstepersons skytespill, actionspill, sportsspill og eventyrspill er ikke for kvinner. Det er bare så vidt simulasjonsspill er tillatt, og da er det best de ikke er så gode på det. Men hvor sant er dette? La oss ta en titt på SSB og Norsk Mediebarometer.

Til sammen var det 13 prosent av befolkningen som enten brukte TV-spill eller PC-spill, det vil si spill på CD-rom/DVD, spill som er fast installert på PC-en og Internett-spill, i løpet av en dag i 2008, 19 prosent blant menn og 8 prosent blant kvinner. 53 prosent av gutter 9-15 år og 30 prosent av jenter i samme alder spiller ett eller flere av disse typene spill i løpet av dagen.

Mens dette viser at det er flere gutter enn jenter som spiller dataspill, så sier det på ingen måte at jenter ikke spiller. Tvert imot, det viser at så mye som en tredjedel av jentene spiller, mot halvparten av guttene. Det er altså bare 1 ½ guttespiller for hver jentespiller mellom 9-15, i motsetning til omtrent 100:1 slik populærkulturen framstiller det.

La oss så se litt videre, ut over norske data. Flerbrukerspill på nettet er tross alt en internasjonal aktivitet. ESA,The Entertainment Software Association, offentliggjør sin spillerstatistikk hvert år. Nå kan mye sies om statistikken deres, men den har i mange år antydet en trend som er temmelig forskjellig fra den populære ideen om at jenter ikke spiller. Noen kjappe fakta: gjennomsnittsalder for spillerne er 35 år, kjønnsfordelingen er 60/40 menn og kvinner, og blant de som kjøper spill er fordelingen 52% mannlige og 48% kvinnelige. På nettet er 57% av spillerne mannlige og 43% av spillerne kvinnelige.

Mye av kritikken mot ESA’s statistikk er at den ikke har noen distinksjon mellom ulike typer spill. Det kan hende at alle kvinnene i statistikken her spiller Neopets eller ulike andre spill med lav terskel, liten innsats og lite konkurranse, som for eksempel de mange, sosiale spillene knyttet til områder som Facebook. Det kan også hende at det er en helt annen mekanisme i funksjon, nemlig kulturelt betinget, konsekvent underrapportering av spillpraksis.

Hvorfor skal kvinner ikke fortelle at de spiller? En ting er at det er generelt uakseptabelt for kvinner å konkurrere. Det viser idrettshistorien, hvor kvinner stadig må kjempe for å delta. Et eksempel er skihopping, hvor kvinner fikk delta i VM for første gang i år.
En annen ting er at spillerkulturen ikke er spesielt kvinnevennlig. En masteroppgave fra IT-universitetet i København i 2004 tok for seg dette problemet. Tore Vesterby siterer noen av de danske, profesjonelle, kvinnelige counterstrikespillerne han intervjuet:

Tore: But what types of comments did you get in that match, do you remember?
Artamis: Do you really want to know that?
Tore: Very much.
Artamis: Repulsive pig, sow, shitty hag, shit whore, whore.
Tatiana: You have to remember that these are 12-13 year-old boys who have just learned some no-no words in their class
Tibi: And yeah, who think they are really great at CS and then they are suddenly whooped and then, goddamn it, hell just breaks loose right?
Artamis: And then you get it all
Muus: Yeah the most disgusting thing is when they write I hope you get raped and bla bla bla.
Tibi: Yeah, but the other stuff you can just shut out, but if you play five games and in all of the games they shoot off those types of comments, then the last game you play then you just begin not being able to concentrate on the game any more, but you just begin to puke over of those boys.

Norske gutter er ikke stort bedre, og de blir ikke så mye hyggeligere av å møte jentene ansikt til ansikt. I samme masteroppgave viser Tore Vesterby til en episode fra The Gathering på Hamar.

A contemporary example of this marginalisation is evident in a blogpost by Katla (2004) where she writes of an experience she had at the Gathering, the biggest LAN event in Norway with almost 5000 participants:
“God dam assvipes made a movie , of a closeup of all the girls here, a closeup of their tits and ass. not tjheir brains. I hate the world they make. And i hate the fact that sex is in the end all that seams to count. It was to much to hope for. 5 days running around with fellow geeks, doing geeky stuff. I dont think i want to go back here, and now i just want to go home, damb brats. now there is not female geeks here anymore. but girls, and doubt not for a secound that they are here for your pleasure only. […] they are still here. they did not get kicked out. and i doubt they will be. Dam shame, it could have been fun beeing a geek here. but i think ill just stay away
.”

Dette er nok blant de viktigste grunnene til at hvis du møter en kvinnelig karakter på nettet, så er den spilt av en mann. En undersøkelse ved Nottingham Trent University viser at opp til 70% av de kvinnelige spillerne foretrekker å spille mannlige karakterer. Menn, derimot, har en idé om at de vil få en hel rekke fordeler fra andre menn dersom de spiller kvinnelige figurer.

Og så spør bransjen seg selv hva de skal gjøre for å tiltrekke seg kvinner som spillere. Kvinnelige spillere er et stort potensielt marked, og det er mer penger å hente i å aktivisere kvinnene enn å ta enda mer av tiden til gutter og menn. For å klare dette er det logisk at det er viktig med kvinnelige designere. Så lenge designerne og produsentene er mannfolk kan de ikke vente å klare å tiltrekke seg de store massene med kvinnelige spillere. Og så ansetter de kvinner… og hva skjer?

I 2007 var det kanskje mest lovpriste dataspillet på markedet Assassins’ Creed av Ubisoft. Det var produsert av Jade Raymond, en ung, talentfull og vakker kvinne. Ubisoft sendte henne ut i verden som frontfigur for spillet hun hadde produsert, som det er helt vanlig å gjøre med produsentene. Resultatet var overveldende – på verst tenkelige vis.Jade Raymond ble mobbet bort fra offentligheten. Påstandene om hennes bruk av sex for å nå til topps i en temmelig beinhard bransje nådde nye lavmål. Jeg vil ikke linke herfra til de verste tilfellene, men det ligger tegneserier der ute som beskriver henne på måter som får angrepene på de profesjonelle CS spillerne i den danske undersøkelsen til å blekne. Dette kommer ikke fra konkurrenter som kunne ha økonomiske eller strategiske motiver for å mobbe en kvinne ut av bransjen, men fra spillere, anmeldere og andre spillinteresserte som bare ikke klarte å takle en kvinne i en så framtredende posisjon i en mannsdominert bransje.

 Når en gutt og spiller sier til de han tenker på som sine kompiser at ”jenter ikke spiller,” så er det litt naivt og søtt. Det er ikke dette som får kvinner til å unngå å stå fram som spillere. Men når vi ser denne kulturen under ett, og ser hva som skjer med kvinner som er aktive, synlige og ikke minst, kvinnelige, på en arena hvor gutter og menn er sterkt engasjerte, da trer det fram et foruroligende mønster av kvinneforakt.

Likevel spiller kvinner! For kvinner liker å spille, de finner arenaer og strategier for sin spilleglede, og de deltar. Og de er i alle spill, ikke bare de rosa. Så neste gang du logger deg inn i det største nettspillet: sannsynligvis er den sexy nattalven du liker å flørte med en fyr på 25 som spiller henne for å ha noe pent å se på, men den litt mutte dvergekrigeren som leder hele gruppa… han kan like gjerne være en kvinne.
 

Powered by Labrador CMS