Minecraft. En verden for den kreative utforskeren
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Av Kristine Jørgensen, postdoktor, Institutt for Informasjons- og Medievitenskap, UiB
Bedre sent enn aldri. Spillforskerne på Forskning.no har de siste månedene vært opptatt med en rekke forsknings- og undervisningsaktiviteter, samt flytting og konferansearrangering. Nå kommer vi endelig med en oppdatering, og denne gangen vil jeg trekke oppmerksomheten mot sommerens store hit innen indiegames: Minecraft.
Minecraft ligner ting du har sett tidligere. Med sin 8-bitsgrafikk ser det ut som et 3D-spill fra tidlig 90-tall, og byggesteinene gir assosiasjoner til Lego. Spillet er et sandkassespill basert på konstruksjon og utforskning, eller som utvikleren sier:
”Minecraft is a game about placing blocks while running from skeletons. Or something like that…”
Kjernen i Minecraft er rett og slett å samle sammen ulike brikker som igjen kan settes sammen til byggverk eller redskaper. Dette gjøres ved å grave/hakke ut stein, jord, tre eller andre mineraler og sette dem sammen på fornuftig måte. Dette skjer i en stor, åpen 3D-verden befolket av spilleren og en rekke dyr og monstre som kan slaktes for ressurser som ull, skinn og spindelvev.
Som mange andre indie-spill er Minecraft et enmannsprosjekt. Mannen bak spillet er svensken Markus Persson, med kallenavn Notch. Spillet har fått en enorm tilhengerskare og oppmerksomhet fra både bloggere og medier, til tross for at det fortsatt er i Alpha og ikke er i nærheten av noe Notch vil kalle ferdig. I godt over et år har Minecraft vært et fenomen på internett, og i de siste månedene har tilhengerskaren økt betraktelig, fra 6000 betalende spillere i mars i år til over 90 000 betalende spillere i dag.
Men hva er det med Minecraft? Et spill med tilsynelatende lite innhold og dårlig grafikk. Ikke er det engang ferdig. Hva kan dette tilby som kommersielle sandkassespill som Grand Theft Auto, The Elder Scrolls og Spore ikke kan? Svaret ligger nok i spillets ekstremt åpne karakter, kombinert med store muligheter for spillerutfoldelse og kreativitet. Notchs filosofi bak Minecraft er inspirert av en softwareutviklingsmetode kjent som agile, som baserer seg på kontinuerlig utvikling av produktet i dialog med brukerne, og der utvikleren hele tiden søker å forbedre produktet. Notchs ide er å kontinuerlig utvikle Minecraft ved å legge til nye elementer, men også fjerne dem som enten ikke fungerer godt eller har utspilt sin rolle:
”If something ever doesn’t feel fun, I’ll remove it. I believe that I can combine enough fun, accessibility and building blocks for this game to be a huge melting pot of emergent gameplay.”
Minecraft baserer seg ikke på konkrete mål som til enhver tid skal oppnås, men fokuserer først og fremst på utforskning og kreativitet. I høysetet sitter imidlertid tanken om at spillerne skal ha det gøy, og at det skal kontinuerlig skal finnes utfordringer i Minecraft. Samtidig skal spillerne alltid være trygg på at spillet alltid er under kontinuerlig utvikling og endring, og at det er en dynamisk verden som spillerne selv kan utvikle som de vil.
Som spiller har man tre moduser å spille i: standardmodusen ”survival”, en flerspillerversjon, og originalversjonen som kan spilles gratis gjennom nettleseren. Survivalmodus er det naturlige sted å begynne utforskningen. Til å begynne med kan man ikke gjøre så mye annet enn å grave i jorden og slå på trær til det ramler biter av dem. Disse kan du videreforedle og bygge redskaper av, noe som du trenger ganske raskt. Minecrafts survivalmodus er nemlig en overlevelsesmodus: venter du med å bygge deg et skjul til natten senker seg, blir du garantert sprengt av nådeløse creepers eller spist av zombier eller gigantiske edderkopper.
Fenomener som Minecraft viser at man godt kan skape interessante spill og få en stor fanbase uten flere titalls ansatte og millioner av sponsorkroner i lommen. Notch har imidlertid ikke overraskende fått flere tilbud fra kommersielle spillutgivere, og er i skrivende stund i USA for å forhandle om eventuelle avtaler. Inntil videre beholder han idealismen i prosjektet, og understreker at han ikke er interessert i å selge Minecraft, men å etablere et studio i Sverige der han kan ansette flere personer og fortsette å utvikle spillet ut fra sine egne visjoner. Med dette står han som en inspirator for spillutviklerspirer som har de riktige evnene, men mangler startkapital.