Gravskrift over døde satellitter

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er siste blogg før ferien, og da kan det kanskje passe å minnes noen av de satellittene som har pakket sammen i løpet av dette halvåret.

Jeg har tidligere nevnt ESAs infrarøde romteleskop Herschel, som etter å ha gått tom for kjølevæske tidligere i år, nylig ble sendt bort fra Lagrangepunkt L2 og slått av.

NASA skrudde nylig av strømmen for sin astronomi-satellitt GALEX (Galaxy Evolution Explorer). Det forventes at GALEX vil fly der oppe i bane drøyt 65 år før den faller ned.

Oseanografi-satellitten Jason-1, som i mer enn 11 år målte havnivå, vindstyrke og bølgehøyde, trakk også sitt siste sukk nylig. Man mistet målesignalene fra satellitten 21 juni, og diverse forsøk på restart lyktes ikke. Magetometer og gyroer er nå slått av, og batteriet er i ferd med å tømmes. Jason-1 flyr noe høyere enn de fleste jordobservasjonssatellittene, og det vil ta minst tusen år før satellitten ramler ned.

Jason-1 hadde god overlapp både med forgjengeren Topex/Poseidon og etterfølgeren Jason-2 når det gjelder havnivåmålinger. Neste satellitt i denne serien er Jason-3, som skal opp våren 2015. Havnivået steg for øvrig mellom 3 og 4 cm i løpet av de årene Jason-1 målte.

Vi har meldt tidligere at NASAs planetjeger Kepler er i trøbbel, etter problemer med gyroer. Kepler er imidlertid ikke tapt enda - NASA jobber fortsatt med saken.

Tapt er derimot Keplers planetjeger-kollega CoRoT, en liten europeisk, franskledet  astronomisatellitt. CoRoT har ikke gitt vitenskapelige data siden november 2012, og den franske romorganisasjonen CNES har nå gitt opp. Resten av drivstoffet skal brukes til å bremse satellitten , slik at den skal falle raskere ned. CoRoT ble skutt opp i 2006, og har identifisert en rekke mulige exoplaneter. Så langt er 32 av disse planetene bekreftet ved kontrollmålinger fra teleskoper på bakken.

Juni-temperaturen

Der kom satellittmålt global temperatur i nedre troposfære fra University of Alabama Huntsville (UAH).

Global temperatur i nedre troposfære (avvik fra normalen) målt fra satellitt med UAHs algoritme. (Foto: (UAH / Fra Roy Spencers blogg))

UAH finpusser fortsatt på sin algoritme for beregning av temperatur i troposfæren. I likhet med “konkurrenten” RSS har UAH nå også inkludert data fra den europeiske værsatellitten Metop-A, som begynte å måle i 2007.

Det er nå algoritme-versjon 5.6 fra UAH. Spencer og Christy har bebudet en versjon 6.0 som skal bli enda mer nøyaktig og inkludere målinger fra enda flere satellitter.

Temperaturen i nedre troposfære er nå oppe på et ganske høyt nivå igjen etter et par lave måneder. Jeg vil tro at temperaturen fortsetter å være nokså høy gjennom sommeren og høsten. Årsaken til dette er bl. a. at vannet like under overflaten i Stillehavet er varmere enn normalt. Selv om det ikke blir noen El Ninjo, så vil jeg nok tro at ENSO-indeksene vil øke litt de nærmeste månedene. Vi får se.

Det er varmere vann enn vanlig like under overflaten ved ekvator i mesteparten av Stillehavet nå. (Foto: (NOAA))

Sjøisen i Arktis

EUMETSATs analyse av sjøisens utstrekning i Arktis. (Foto: (EUMETSAT osisaf.met.no))

Smeltingen på Grønland

Nokså treg smelting oppe på breen på Grønland første uken i juli. Her oppdatert 8. juli. (Foto: (NSIDC / T Mote, Univ Georgia))

Dagens bilde

Fine farger både i Hardanger og i Lysefjorden i Rogaland da NASAs satellitt Aqua passerte 8. juli. (Foto: (NASA Aqua MODIS))

God sommerferie til leserne!

Vi ses igjen når resultatene for juli måned begynner å komme fra satellittene.