Inflasjon både her og der

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Ukens vitenskapelige høydepunkt kom “from a galaxy far, far away”. Eller enda lengre tilbake, faktisk - fra et punkt så nær Big Bang at vi mister følelse med både rom og tid. Men innskrevet i den kosmiske bakgrunnsstrålingen som kommer fra overalt i universet, er altså innskrevet tegn etter sterke gravitasjonsbølger som var der veeeldig tidlig.

Nyheten var at de syntes tydeligere enn man har trodd. Og at de har vært der i en periode av universets tilblivelse hvor kvante-effekter må ha vært veldig sterke. Så nå er man et steg videre i brobyggingen mellom Einsteins generelle relativitetsteori og kvantefysikkens (nesten) uforståelige verden. Men det er fortsatt langt fram, og vi kommer nok aldri helt i mål på denne bloggen.

Men teorien om at universet i en veldig tidlig fase gjennomgikk en “inflasjonsfase”, er altså solid styrket med disse nye målingene. Einstein, mørk materie, mørk energi og inflasjon gir til sammen en veldig god beskrivelse av det universet vi har observert så langt. Og samspillet mellom romteleskoper og bakkebaserte teleskoper utvikler seg stadig.

Forskerne prøver å forene målingene fra romteleskopet Planck (rødt) og bakketeleskopet BICEP2 (blått) for å bestemme fundamentale design-parametre for vårt univers. Dagens budskap er at r-parameteren (på y-aksen her) har en verdi ganske nær 0,2. (Foto: (BICEP2 Collaboration 2014))

Global temperatur

Det har nesten gått inflasjon i antall måleserier for globale temperatur også. Jeg får knapt nok plass til alle sammen, og da har jeg ikke engang sett på den nye fra Berkeley Earth. Her er hva noen av dem mener om hvor høyt opp på rankinglisten vinteren 2014 (des-jan-feb) kom:

• NOAA: 8
  • JMA: 6
  • UAH (nedre troposfære): 6
  • RSS (nedre troposfære): 11
  • Værballonger (midtre troposfære): 2

La meg legge til at det ble den åttende varmeste vinteren i Norge, og den femte varmeste her på Østlandet. Konklusjonen må bli at denne vinteren endte på Topp10. Det var en varm vinter.

Men Topp10 er ikke godt nok for en som har spådd at 2014 skal bli et av de fem varmeste årene. Og såvidt jeg kan se, så kommer global temperatur til å skyte kraftig i været de kommende månedene, for det ligger mye varmt vann gjemt litt under overflaten i Stillehavet nå:

Stillehavet samler raskt varme ved ekvator nå. Dette er et ærlig forsøk på å starte en ny El Ninjo. (Foto: (NOAA))

Det gjenstår å se om dette utvikler seg til en full El Ninjo, eller om den avbrytes slik vi så i 2012. Men enten får vi “bare” et Topp5-år, eller så kommer det en full El Ninjo med ny global varmerekord.

Uansett holder 2013 og 2014 seg godt innenfor den nedjusterte “korridoren” fra IPCC5:

Utdrag fra Figur TS.14 i IPCC AR5 Technical Summary. Klimamodellkjøringene øverst, justert prognose nederst. (Foto: (IPCC))

Sjøisen

Sjøisen i Arktis er som vanlig på sitt største nå rundt vårjevndøgn: