Like før

Spenningen stiger. Om få dager skal ESAs romsonde Rosetta slippe landingsenheten Philae ned på kometen med det vanskelige navnet. Rosetta har tatt noen utrolig bra bilder av kometkjernen de siste dagene, på mindre enn 10 km avstand. Det ser nesten ut som et snødekket norsk fjellterreng der, med verdensrommet i bakgrunnen:

Kometens overflate sett fra Rosetta, på noen få kilometers avstand. (Bilde fra ESAs Rosetta-blogg)

Rosetta har også ”sniffet” på hva slags gasser som befinner seg i komaen rundt kometkjernen. Det lukter både stall og råtne egg der, uten at man skal trekke for mye konklusjoner om liv i universet av det …

Rosetta-ferden, som har vært underveis i ti år, må allerede kunne erklæres som en suksess, siden den allerede har levert ny, solid viten om kometer. Og dersom man også klarer å fikse noen dager med ”live” in-situ målinger fra overflaten på kometkjernen, hvor det allerede har begynt å dampe litt, så vil det være en megasuksess for ESA.

Mer om Rosetta her:

Til Paris og Mars

Jeg tilbrakte onsdagen og torsdagen i Paris på ESAs programstyremøte for bemannet romfart og utforskning. Mens forskerne nå høster fruktene av Rosetta, så er det andre spenstige ferder under planlegging og bygging i ESA. I 2016 skal ESA i bane rundt Mars med en romsonde. Fra denne skal landingsenheten Schiaparelli slippes ned til Mars-overflaten. Her er et par bilder av Schiaparelli under bygging:

Landingsenheten Schiaparelli under bygging for ESAs ExoMars-ferd i 2016. (Bilder: ESA)

Noen som husker hvem Schiaparelli var, forresten?

Været som (kanskje) kommer

Jeg garanterer ikke for kvaliteten av dette sesongvarslet, men moro er det lell. Og så kan vi jo oppsummere en gang ut på vårparten, når fasiten foreligger:

Slik blir vinterværet! Kanskje? (Bilde: Accuweather.com)

ENSO

Nyeste verdier for indeksene Nino3.4 og SOI er henholdsvis +0,71 og -10,6. Det er i hvert fall et ærlig forsøk fra naturens side på å lage en liten El Ninjo. Så får vi se om det holder helt til jul:

ENSO-indeksen Nino3.4 har passert El Ninjo-grensen på 0,5. Men det gjorde den i 2012 også, uten at det ble noen El Ninjo. (Figur: Australia Bureau of Meteorology).

Det er uansett varme nok under overflaten i Stillehavet til at vi vil få se røde ENSO-tall i noen uker til. Havoverflaten er fortsatt varm. Global temperatur kommer nok til å ligge temmelig høyt ut året.

Mye varmt vann i havoverflaten nå. Husk at denne projeksjonen lyver grovt når det gjelder arealet ved ekvator kontra ved polene. (Bilde: NOAA)