Ut på tur

Det renner inn OL-medaljer, og det pågår en meget spennende utvikling innen den nye olympiske grenen storpolitisk skyggeboksing. Men allikevel var det en liten Tesla og et par synkronlandende startraketter som stjal showet i uken som gikk. Nå må det imidlertid sies at kursen ikke er satt for alvor mot Mars enda, og de store romorganisasjonene har jo egentlig tenkt å satse litt i fellesskap på Månen først. Men at kostnadene ved å få ting opp i rommet er i ferd med å falle, det skal den godeste Elon Musk ha sin store del av æren for. Masseproduksjon og gjenbruk er stikkord, samt en djerv visjon. 

Et ikonisk bilde for rakettfolket: De to startrakettene fra Falcon Heavy vender tilbake til Florida og melder seg klar for ny innsats. (Bilde fra SpaceX sin twitter-konto).

Flere januar-resultater er også kommet. Når det gjelder snødekket areal på den nordlige halvkule, så ble januar 2018 ytterst normalt: 

Ikke mye dramatisk ved snødekke-kurven for januar denne gangen. (Bilde: Rutgers Univ. )

Da er det nok mer trend å spore i den globale temperaturen, slik Copernicus Climate Change Service ved ECMWF ser den. Også januar kom inn på en ganske høy plassering (fjerdeplass) der, og kurven for løpende 12 måneders middelverdi ser nå slik ut: 

 

Kloden har vært veldig varm de seneste årene, og kurven for 12 måneders løpende gjennomsnitt ligger fortsatt høyt. (Bilde: C3S/ECMWF).

I Stillehavet pågår det fortsatt et kraftig vestavindsutbrudd, som helt opplagt kommer til å få konsekvenser for ENSO-verdiene utover våren. Slik så vindkartet ut på lørdag:

Ned fra Filippinene, og så østover ved Ny-Guinea. Vinden gjør sitt beste for å dytte varmtvannet østover i Stillehavet nå. (Bilde: EarthWindMap)

Det ble noe diskusjon om historisk CO2-nivå og iskjerneprøver sist uke. Derfor tar jeg her med noen kurver fra CO2-innholdet i isen. Først, de siste 800 000 årene fra iskjerneprøven på Dome C i Antarktis:

Slik har CO2-nivået variert gjennom 800 000 år fram til 1950 i Antarktis, i følge analysen av iskjerneprøve fra Dome C. (Bilde: CDIAC/Berkeley Lab)

Og til slutt, kurvene for både CO2 og metan for de siste 2000 årene, fra Law Dome:

Innholdet av CO2 og metan i iskjerneprøveluftboblene de siste 2000 år fra Law Dome, Antarktis. (Bilde: CDIAC/Berkeley Lab)

 

Og Tesla'n? Jo, den fikk mer enn nok fart av Falcon Heavy til å komme ut til Mars sin bane. Ytterpunktet for den elliptiske bil-banen ser faktisk ut til å ligge nesten helt ute ved dvergplaneten Ceres i asteroidebeltet.

Men dette får være nok om elbiler i denne omgang, selv kjører jeg en Mazda med bensinmotor, og den bilen har jeg tenkt å bare bruke her på Jorda foreløpig. 

God helg! 

Og for de som ønsker å høre mer snakk om biler i verdensrommet og denslags, så ble det noen innslag på NRK radio:

https://radio.nrk.no/serie/frokostradio/DMTS01002818/08-02-2018#t=53m19s

https://radio.nrk.no/serie/ukeslutt/NMAG04000618/10-02-2018#t=12m29s

 

Powered by Labrador CMS