Været som var i verden

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen som synes at juni ikke ble den sommermåneden man hadde håpet på her i Norge? Værsatellittene har en viss forståelse for det. Til gjengjeld var det altså andre steder i verden som fikk varme i overflod.

Her er kartet som viser juni-temperaturens avvik fra normalen i nedre troposfære, slik UAHs satellittalgoritme mener verden var. Globalt var dette den tredje varmeste juni-måneden som satellittene har målt. Til liten trøst for folk rundt Nordsjøen og Norskehavet:

Juni-temperaturen i nedre troposfære 2012. (Foto: (UAH))

NO2 her og der

Satellittene måler luftforurensing, også, og har gjort det lenge nok til å se noen trender. Når det gjelder NO2, er det klar bedring å se i USA og Europa, melder ESA. Derimot har luftkvaliteten blitt veldig mye dårligere i Midt-Østen:

Solid økning i luftforurensingen i storbyene i Midt-Østen siden ESAs satellitter begynte å måle. (Foto: (ESA / University of Bremen))

Se hele saken på ESAs web-sider:

Søndagsværet

Det var faktisk skyfritt over Svartisen i Nordland søndag. Fine farger der nå:

Svartisen var alt annet enn svart sett fra rommet 8. juli. (Foto: (NASA Terra MODIS))

Dagens sommervær

Hmmm, kanskje er det i Nord-Norge man skulle vært denne uken? Slik så det i hvert fall ut i et solfylt Troms tidligere i dag:

Lyngen og deler av Indre Troms sett fra NASAs satellitt Terra 10. juli. (Foto: (NASA Terra MODIS))

En uke med Hubble!

NASAs jordobservasjonssatellitter blekner selvsagt i forhold til Hubble, selveste Romteleskopet. Og nylig kom altså meldingen om at den norske astronomen Håkon Dahle ved Institutt for Teoretisk Astrofysikk (UiO) er tildelt en hel ukes observasjonstid med Hubble, for å studere galaksehoper, gravitasjonslinser og hva de viser av Universet langt, langt bortenfor.

Les mer her:

Det er, som alle vet, NASA som er hovedeier og operatør av Hubble. Men Hubble er faktisk et NASA/ESA samarbeidsprosjekt, og europeiske forskere er med for fullt.

Også i det nye gigantiske James Webb Space Telescope er ESA (og dermed Norge) deltaker, og noen av instrumentene på JWST bygges i Europa.