Naturen trenger flere som kan framsnakke den. Vi trenger flere "greenfluensere".

Vi trenger flere «greenfluensere»

Som forskere og kunnskapsprodusenter hadde det vært fantastisk å oppleve at den kunnskapen vi produserer ble spredd og fikk betydning i samfunnsutviklingen. At den påvirket. Da er det trist å lese at mange av våre største influensere tilsynelatende bruker sin mulighet til påvirkning først og fremst til å bidra til et enda høyere kommersielt forbruk.

Publisert

Influensernes bidrag til plan(et) A

Mange unge i dag synes å ønske seg en rolle som influensere. I Store norske leksikon kan vi lese: «Ordet (influenser) brukes særlig om personer som ytrer seg offentlig i sosiale medier for å påvirke beslutninger, holdninger og handlinger hos sine følgere». Vi tror mange influensere lykkes med å påvirke. Vi er bare litt bekymret for hva påvirkningen fører til.

For influenserne når ut til mange med sine budskap. Medietilsynet kunne fortelle at de 22 mest populære influenserne har 704 millioner følgere til sammen på YouTube og TikTok. Mange av de aller største er utenlandske, men det finnes norske influensere med over 600 000 følgere og noen kan nå over en million visninger på innleggene sine. Det hadde vært fantastisk om noen med et slikt nedslagsfelt kunne bruke sin påvirkningsmulighet til å få flere til å gjøre gode valg for planeten.

Til beste for planeten eller forbruket

Jenny Skavlan er et eksempel på en influencer som aktivt fremmer bærekraft i klesbransjen.

Det finnes selvfølgelig unntak, som Jenny Skavlan, Pia Ve Dahlen og Jørgine Massa Vasstrand. Men det synes imidlertid som om mange av dagens influensere primært ønsker å øke salget av utvalgte produkter, og å tjene mest mulig penger på det.

Medietilsynet har nemlig analysert hva norske og utenlandske influensere formidler til norske ungdommer på sosiale medier. De norske influenserne publiserer gjerne innlegg som handler om egen hverdag, såkalt hverdagsvlogging. Skjønnhet, reiser, shopping og fester er vanlig innhold. Nesten halvparten av de analyserte innleggene inneholdt reklame.

Ingen plan(et) B

At hver og en av oss øker forbruket vårt er virkelig ikke noe denne planeten trenger. I 2024 var «Earth overshoot day» så tidlig som 1. august. I 2025 var datoen 24. juli. Det betyr at denne datoen hadde vi brukt opp de naturressursene vi egentlig hadde tilgjengelig i år. Og skremmende nok kommer denne dagen tidligere og tidligere for hvert år.

Det er forskningsmiljøer og andre som nå undersøker mulighetene for at menneskeheten kan ta seg til en annen planet, dersom alt går galt her hjemme. Vi, derimot, foretrekker å fokusere på den flotte planeten vi allerede har. Derfor ønsker vi oss flere influensere som bruker sin mulighet til å påvirke til å øke innsatsen for å redde den. Vi mener det bør være vår Plan A. Vi ønsker oss med andre ord flere «Greenfluensere».

Kunnskap eller kommersialisme

Vi er forskere, og det å forsøke å formidle resultater og kunnskap er en del av jobben. Ofte mener vi at vi har noe viktig å si. Antallet vi har mulighet til å nå med vårt budskap er imidlertid knapt en liten brøkdel av det noen av de omtalte influenserne når med en video fra den siste shoppingrunden eller festen.

Forskere kan mye om naturen, men mange av oss trenger hjelp med formidlingen.

Som forskere jobber vi med å bygge mer kunnskap om naturen og klimaet rundt oss, om insekter som gjør at blomster setter frø, om naturmangfoldet og norsk matproduksjon og hvordan vi kan utvikle samfunnet i en mer bærekraftig retning. Vi synes dette er spennende og interessant, men vi trenger hjelp med å fortelle om det.

VI vet at vår situasjon ikke er unik. Vi har mange veldig flinke kolleger som har det på samme måte. Noen jobber med tiltak som kan hjelpe oss å møte klimaendringene. Noen forsøker å finne ut hvordan vi kan begrense dem. Andre er opptatt av hvordan vi kan hindre at enda en million arter dør ut. De og vi jobber med store og viktige utfordringer for samfunnet.

Ifølge Medietilsynet er det bare 2 prosent av innleggene influenserne i undersøkelsen publiserer som har et samfunnsaktuelt innhold. For oss er det litt deprimerende lesning. Hvorfor er det slik at lett underholdning og overfladiskhet får størst oppmerksomhet og genererer mest engasjement?

Vi ønsker oss flere influensere på laget

Tenk om flere influensere kunne snakke med sine følgere om hvor fantastisk og sårbar naturen er.

Vi er nok ikke alltid flinke nok til å ta plass, eller by på oss selv for å få frem budskapet vårt, selv om vi prøver og øver. Vi går på kurs for å bli flinkere til å formidle. Vi leser bøker om hva som gjør et foredrag interessant, og ser på videoer for å få gode råd om hvordan engasjere en forsamling. Men vi lider kanskje under frykten for å miste troverdighet som forskere dersom vi kaster oss ut i sosiale medier med for populariserte budskap fra forskningen vår?

Vi er optimister av natur, men også realistiske nok til å skjønne at vi antakelig ikke kommer til å nå flere hundre tusen unge mennesker med våre innlegg. Uansett. Men det vi skulle ønske var at noen fler av de populære influenserne kunne bidra til å sette fokuset på litt mer bærekraft. Hva med å sette fokus på produkter som er mer bærekraftige både i produksjon og etterbruk? Hva med litt mer fokus på hvordan maten er produsert, eller mer bærekraftige måter å komme seg til flotte feriesteder?

Håpet vårt er derfor at det kanskje finnes noen flere influensere der ute som også er opptatt av natur, miljø og klima. Influensere som ønsker å bidra til en mer bærekraftig utvikling, og ikke til et stadig større forbruk av ting ingen egentlig trenger. Finnes en "greenfluenser" som vil være med på laget vårt? 

For vi trenger hjelp, vi og planeten.

Powered by Labrador CMS