Maja Michelsen og Stine Brynildsen

Barn, unge og fritidstekster

Publisert

Wohoooo! Det er nytt år, ny sesong av Norskpraten og vi kan feire (nesten) nøyaktig ett år som podkastere! Så langt kan vi se tilbake på to sesonger, 18 episoder, nesten 10 000 avspillinger og lyttere som befinner seg over hele kloden - selv om de aller, aller fleste befinner seg i Norge, så klart. Vi er så glade for alle de gode tilbakemeldingene vi har fått av dere, for å ha blitt omtalt i Utdanning, kontaktet av studenter som studerer norsk i Polen, vi har fått bli en del av bloggerne på forskning.no og enda mye mer.

Vi har med andre ord storkost oss med å lage Norskpraten-er så langt og gleder oss til sesong 3. Håper du gjør det samme! Skulle du ha en idé eller to til hva det kan være gøy å lage Norskpraten om, så tar vi gjerne i mot.

Sesong 3 starter vi med en episode om barn, unge og fritidstekster. Maja har vært gjesteredaktør i en utgave av det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy, sammen med Gudrun Kløve Juuhl, og hun har forsket på barn og unges bruk av Snapchat. Hva gjør egentlig kidsa på Snap? Og hvorfor er det viktig at lærere og andre voksne har kunnskap om disse og andre fritidstekster?

Dette er en episode du har lyst til å få med deg. Ikke minst fordi den kommer til å endre ditt syn på melkekartonger for resten av livet...

Litteratur:

Juuhl, G. K., & Michelsen, M. (2020). Forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida, med eit nordisk fokus | Nordic Journal of Literacy Research (nordicliteracy.net)

Kvåle, Gunhild (2018). "Bloggmaler som semiotisk teknologi og multimodalt halvfabrikat: En sosialsemiotisk analyse av stilrepertoaret til blogg.no". Multimodalitet i skole- og fritidstekstar. ISBN: 9788245022889. Fagbokforlaget. Kapittel 8. s 159 - 180.

Medietilsynet. (2020). BARN OG MEDIER 2020. En kartlegging av 9–18-åringers digitalemedievaner. https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2020/201015-barn-og-medier-2020-hovedrapport-med-engelsk-summary.pdf

Michelsen, M. (2020). Barns tekstproduksjon på Snapchat: Multimodale svar på kommunikative forventninger og fiksjonalisering av det hverdagslige | Nordic Journal of Literacy Research (nordicliteracy.net)



Powered by Labrador CMS