Bier koker veps. (Illustrasjon av Lina Westermann)

Bier koker veps

En japansk kjempeveps seiler fryktløs over himmelen, på jakt etter honningbier å mate de sultne larvene sine med. Med kraftige kjever, gift i stikkbrodden og et vingespenn på hele 6 centimeter, er det lett å tro at kjempevepsen er uslåelig. Men sånn er det imidlertid ikke. Når den våger seg inn i en japansk honningbiekoloni, kan den bli kokt levende av biene.

Som de fleste vet, har honningbier en brodd. Men kjempevepsens hudskjelett er så tykt og hardt at ingen honningbiebrodd kommer seg gjennom det. Og kjempevepsens massive kjever kan knuse hele 40 honningbier i minuttet! Heldigvis har de japanske honningbiene en superkraft: De kan tåle temperaturer 3-5 °C høyere enn det vepsen kan. Ikke mye til superkraft, sier du? Vel, det betyr at hvis alle biene setter seg på vepsen og vibrerer flygemusklene sine samtidig, noe som avgir varme, vil vepsen før eller siden dø av heteslag.

Biene er imponerende når de går til verks: Opptil 500 bier går sammen til en «bieball» rundt vepsen, gradestokken passerer 47 °C, og vepsen kokes ihjel. Etterpå tørker biene svetten fra pannen og fortsetter med sitt. Hvordan klarer de dette? Svaret ligger kanskje i en region av insekthjernen som kalles sopplegemet. Sopplegemet er involvert i læring, hukommelse og å registrere lys, smak, lukt og andre sanseinntrykk. Her har forskere oppdaget et gen som blir svært aktivt når bieballen dannes. Muligens hjelper dette genet biene med «koketiden» – altså hvor lenge de kan holde kokingen gående uten å bli kokt selv.

Og kjempevepsen, som var så godt rustet, mistet livet i sitt forsøk på å plyndre honningbiekolonien – bare fordi dens temperaturtoleranse er litt lavere enn honningbienes. Hete «bieballer» er neimen ikke noe å tøyse med!

Vil du lese mer om stikkeveps og geithamser?

Kilder: