Imitasjon
slik vi forstår det i dag uttrykker et ønske basert på andres ønsker. Dyr er
begrenset av instinkter, men blant mennesker er det få eller ingen slike
instinktive dominansmønstre som hindrer imitasjon.
Tilegnelse har en tendens
til å skifte fra måloppnåelse til et ønske om å tilegne seg andres ønsker.
Freuds forståelse av begjær som objektrelatert og først og fremst drevet av ødipuskomplekset
og narsissisme ser ut til å være utdatert.
Imitasjon ser ikke ut til å være
primært seksuelt (Freud) eller styrt av viljen til makt (Nietzsche). Heller
ikke forståes imitasjon først og fremst i moralske/etiske termer som godt og
ondt. Det ser ut til at imitasjon kommer av et ønske i henhold til den andre og
reguleres av modeller.
Verdien av noe er derfor avhengig av ønsket forårsaket
av andre. I denne forbindelse er begjær et mellommenneskelige fenomen, som
fungerer i henhold til relasjoner.
Religion
og imitasjon
Langt
tilbake i tid var religiøse ofringer en måte å kontrollere vold i et samfunn
på, og imitasjon kan sees på som den kraften som fører til at noen pekes ut som
syndebukk. I det mimetiske deliriet som oppstår når et samfunn er rammet av en krise,
oppstår det en frenetisk aktivitet for å finne noen ansvarlig for denne
forferdelige situasjonen der noen må bli ofret slik at freden kan gjenopprettes.
Med andre ord offeret må hindre at et samfunn går i oppløsning. Konfliktene
forårsaket av imitasjon kan nå apokalyptiske høytider der alle-mot-alle finner
en løsning i alle-mot-en.
Valget
av syndebukk kan være vilkårlig, men det har en tendens til å være noen som
skiller seg ut fra fellesskapet. Det kan være en utlending, et barn, en kvinne,
noen med fysiske eller psykologiske mangler, men det kan også være den beste
krigeren eller en særs attraktiv kvinne.
Det kan også bety noen av høy rang,
for eksempel i noen kulturer, ofring av en konge. Syndebukken blir med andre
ord plukket ut relativt tilfeldig. Det mest primitive og grunnleggende offeret
var imidlertid sannsynligvis spontant, utført på en rå og ubevisst måte.
Gradvis
ble ofring mer bevisst og ritualistisk. Dermed har det vært en viss utvikling
fra voldelige til mindre voldelige typer ofringer, og den kulturen som mest
fundamentalt avslører denne mekanismen i sitt samfunn, vil i et moderne samfunn
ha en tendens til å være den mest suksessrike innen næringsliv, sport og
utdanning og så videre.
Ikke
bare ritualene, men også mytene gjenspeiler denne voldelige krisen og også de uttrykker
ønske om å vise en vei ut av dette uføret. Ut fra en imiterende lesning av
myter kan man hevde at alle myter har sitt utspring i en kollektiv vold.
Myter
prøver på forskjellige måter å skjule volden, ofte gjennom en transformasjon av
den samme volden. Det siste en mytemaker vil anklage er samfunnets ideologer.
Myter er altså skrevet fra et samfunnslegitimerende synspunkt, altså de
ofrendes synspunkt. Myter har i så måte en legitimerende effekt på samfunnet.
Men vanligvis blir mytene forvandlet til noe fantastisk og heroisk.
I tillegg
blir offeret svært ofte guddommeliggjort, noe som indikerer at samfunnet ikke holder
ut med sin egen vold.
Mytene
kan altså leses som storstilte forsøk på å dekke over vold. Men samtidig kan
myter, når de tolkes rasjonelt, fra et avmytologisert ståsted, leses som rene offertekster.
For eksempel kan man lese fortellingen om gudene som kaster spyd og piler på
Balder som en fordekt offerscene.
Myter både skjuler og avdekker en voldelig
opprinnelse. Det er fra en slik mistenksomhetens lesning man kan oppdage og
avdekke kollektiv vold. På denne måten kan myter sees på som et forsøk på å
skjule hva som i virkeligheten har foregått. Myter både fortrenger og refererer
til samfunnets vold.
Vold er derfor kraften som fortrenger og mytologiserer
virkeligheten. Sett i dette perspektivet uttrykker vold kulturens fødsel siden
utstøtelse skaper forskjeller, et indre og et ytre, et oss-og-dem, et samfunn.
Religion
uttrykker kulturens fødsel på en logisk måte. For å hindre at et fellesskap går
under i vold, etablerer man et surrogatoffer for å gjenopprette freden. På
denne måten opprettholder religion samfunnet. Og fordi offeret er i stand til å
bringe fred, blir han/hun/de ofte guddommeliggjort. Offerreligion er derfor en
kraft som er i stand til å bringe orden i et samfunn, en orden som til syvende
og sist kan være fredsorientert, men som samtidig krever vold.
I så måte tilber
ikke fellesskapet drapet, men det tilber freden som er en konsekvens av drapet.
Religion i sin mest opprinnelige form kan derfor sees på som forsøket på å
forhindre vold ved hjelp av surrogatofferet. Den hellige guden er basert på
samfunnets offerprinsipper. Guden som blir prist som en offergud, er imidlertid
en forfølgelsesgud, og kan ses som en projisering av menneskelig vold.
Ofring
har gjennom historien blitt mer bevisst og ritualistisk. Man kan se en viss
utvikling fra voldelige til mindre voldelige typer ofringer. Den religionen som
mest fundamentalt avslører disse mekanismene i sitt samfunn, vil, som jeg vil
forsøke å vise, ha en tendens til å være den mest suksessrike innen områder som
læring, næringsliv, sport og andre felt.
Filosofi
og offer
Hvis
man ser på offer i lys av den filosofiske tradisjonen, ser man tydelig
svakheten i tradisjonell filosofi. Denne svakheten består i en mangel på å se
både personlige relasjoner og historisk evolusjon som forårsaket av imitasjon.
Filosofiens abstrakte form og ikke-imiterende ideal skaper distanse til
samfunnet – selv om den er like innvevd i offerstrukturene som religion. Et
trekk ved filosofi er tendensen til å utelate imitasjon fra diskursen, og ved å
unngå å se den grunnleggende drivkraften bak offer, blir filosofien en tenkning
basert nettopp på å tenke seg en offerfri væren.
Platons forsøk på å postulere
sannhet som noe uavhengig av imitasjon, har ført filosofi og til dels teologi
inn i en livløs idéverden, og har på den
måten mistet den vitale kraften som trengs for å forstå menneskets eksistens.
Derfor har Platon og de fleste tenkere siden Platon tolket sann eksistens i lys
av hvilke ideer som er riktige, uten å ta hensyn til hva som skaper nettopp
disse ideene.
Menneskets
eksistens er et imiterende spill, ofte dominert av rivalisering med andre, som
kulminerer i forskjellige former for offer. I den moderne verden kan man kalle
dette en myk form for offer.
Konflikt kan derfor, i en akademisk setting,
materialisere seg som en kamp om de riktige ideene, ofte uten følsomhet for de kreftene
som har dannet dem. I så måte blir den akademiske tradisjonen, ridd som den
ofte er av illusjonen om å befinne seg utenfor imitasjon og offervilje,
villedende og livløs.
Evolusjon - fra offer til
individualitet
Fra vår imiterende
posisjon synes det viktig å se på kultur som evolusjonær; ikke på en
teleologisk måte, men som en utvikling hvor man forsøker å unngå vold.
Åpenbaringen av syndebukkmekanismen har i det moderne samfunnet oppløst mange
forbud og skapt en atmosfære av frihet, velstand og mangfold.
Mange liberale
kulturer i dag drar nytte av tapet av offerstrukturer gjennom økt
differensiering og individualisme. Samtidig skaper frisleppet av imitasjon
nødvendigvis nye syndebukker rundt om i verden. I denne utviklingen har offeret
og omsorgen for den som faller utenfor blitt global.
De kulturene som i dag er
avhengige av syndebukkmekanismen, har en tendens til å begrense ytringsfriheten
og slå kraftig ned på alternative politiske synspunkter. Dette skaper lett
økonomisk nedgang. Den helt naturlige frykten for anarki kan skape for mange
regler og forskrifter, og man vil oppleve å bli overgått av land som tør å gi
innbyggerne større frihet.
Offer i alle dets ulike
uttrykk er først og fremst en stabiliserende faktor i samfunnet. Religion kan
sees på som antropologisk i ordets videste forstand, ettersom alt begynner med
et ønske om å etterligne en guddom med alle de etiske implikasjonene det
innebærer.
Imitasjon er imidlertid ikke noe man automatisk vil stemple som
religiøst i snever forstand. Det er en grunnleggende kraft i menneskelige
relasjoner, så grunnleggende at man ikke kan si at det er basert på valg. Imitasjon
er noe som kan observeres hos nyfødte babyer bare minutter gamle, noe som indikerer
at det både er arvet og lært, og dermed dypt forankret i vår biologi.
I løpet
av 1990-tallet studerte forskere av kognitiv nevrovitenskap hjernens aktivitet
mer detaljert. Studiene viste at bare det å se en handling utført aktiverte de
samme nevrale områdene i hjernen som den som utførte handlingen. Dette ser ut
til å avsløre en biologisk predisposisjon for imitasjon – som lukker gapet
mellom læring og imitasjon.
Det imiterende begjær skaper med andre ord en
virtuell virkelighet. Imitasjon (imitativt begjær) ser ut til å være faktoren
som skaper tegn og symboler - og som setter dem i gang i samfunnet.
Imitasjon
og skapelsen av et innovativt samfunn
Som
vi har sett, skiller vår forståelse av imitasjon i den moderne verden seg fra
forståelsen av imitasjon i antikken, siden den i dag er knyttet til begjær og
underbevissthet. Tradisjonelt er imitasjon knyttet mer til læring og kopiering.
Ifølge
den franske tenkeren René Girard er imitasjon og læring uatskillelige, og han
kritiserer Piaget for å begrense utviklingen til en persons barndom:
«What we
have in the social sciences are normally theories, as for instance in Piaget,
which account for these phenomena and behaviours as limited to the early stages
of psychological personal development, and they are seldom extended to the
lives of adults. We don’t resign ourselves to the recognition that we are
imitating people we admire and envy as the expression of our desires. We see it
as something we are ashamed of». (Girard. Evolution and Conversion. Dialogues on the Origins of Culture, 59).
Imitasjon
i dag blir både sett på som et ønske og en drivkraft, noe som gir den en
mørkere, mer grusom, mer subversiv og dynamisk betydning - også når man
vurderer imitasjon som læring. Imitasjon i antikken ble sjelden sett på som en
dynamisk kraft i stand til innovasjon. Denne blindsonen kan ses som en
konsekvens av ikke å ha avslørt illusjonene bak syndebukkmekanismen.
Når det
var snakk om innovasjon, var frykten ofte at den ville skade samfunnet. Derfor
ble begrepet innovasjon frem til 1800-tallet betraktet med både frykt og
skepsis.
Den
noe begrensede forståelsen av imitasjon i antikken oppsto ved å se imitasjon
først og fremst som en re-presentasjon av livet. Imitasjon ble antatt å
representere livet på nytt gjennom både ritualer, skrift og tegn, altså som en form
for kopiering.
Svært få har, inntil nylig, vært i stand til å se at imitasjon
er et ønske om tilegnelse, dypt i oss og så kraftig at vi ikke klarer å
kontrollere effektene. Enda færre har kunnet se at det delvis stammer fra deliriet
rett før en lynsjing. Dette er imidlertid den typen imitasjon jeg ønsker å
introdusere for å forstå innovasjon i dag.
Fra
utviklingen av å ofre til å stille seg på offerets side, oppstår en innsikt som
kan forbedre læring, i uhørt grad. Dette har delvis å gjøre med friheten som
kommer fra en offerfri mentalitet. Faren for at noen blir utsatt vold og
utstøtelse er i dag mye mindre enn før i tida, noe som gjør det mulig å slippe
konkurranse løs og åpne døren for mer innovativ tenkning.
Læring og kulturell
overføring er imiterende og oppstår som en respons på det andre mennesker
ønsker. Fra dette perspektivet er imitasjon ikke lenger bare re-presentasjon;
det er først og fremst en tilegnelsesimpuls frembrakt av den andre. Dette
ønsket om å tilegne seg det andre ønsker er derfor essensielt for vår
forståelse av læring og personlig utvikling.
Svært
ofte i etterligning og læring blir enten en kollega, lærer eller en medelev,
gjennom intens konkurranse, en rival. Dette betyr imidlertid ikke at kunnskap
nødvendigvis hindres. Tvert imot.
Konkurranse fremmer tydeligvis læring, noen
ganger i uhørt grad, hvis det da ikke fører til et ønske om å ødelegge for
hverandre - eller hvis konkurransen hardner til og det fører til psykiske
problemer. Det er derfor viktig, når man prøver å finne mer effektive måter å
legge til rette for læring, å fokusere mer på modellene og mindre på en persons
medfødte disposisjon.
I
de fleste tilfeller er det ikke temaet som sådan som skaper interesse, men
hvordan det presenteres. Spesielt barn lærer ved å imitere en modell. Det er
heller ikke uvanlig at konkurranse ligger til grunn for interessen, men kan,
hvis den modereres eller omdirigeres, utvikle seg til et mer objektorientert
ønske om kunnskap. Dermed kan den andre være både en katalysator og en
hindring.
Ettersom
imitasjon vanligvis er tilegnende, konkurransepreget og noe potensielt farlig,
fungerer den på paradoksalt vis. Resultatet minner om resultatene av Adam
Smiths usynlige hånd: trangen til å konkurrere skaper et vell av ny kunnskap
til tross for at modellen blir en rival.
Konkurranse
og innovasjon
Innovasjon
oppstår gjennom en svært kompleks prosess der man blander og endrer eksisterende
ideer og teorier til noe avantgarde. Innovasjon kan derfor ikke forklares som
en autonom og rasjonell prosess. Dens positive effekter kommer først og fremst
fra den økte effekten av imitasjon.
«Everything that makes our world the most energetic and
creative that has ever been in art, politics, modes of thought and, especially,
science and technology is a consequence of the liberation of mimetic desire »(René Girard (1987). Things Hidden since the
Foundation of the World, London: Athlone Press, 285).
Fordi
man i så mange deler av verden har avslørt illusjonene om offer og utstøtelse som
et middel til å holde et samfunn sammen, har denne avsløringen ført til økt
individuell frihet, noe som igjen påskynder friheten til å imitere. En av de
frigjørende effektene av imitativt begjær er at man blir tvunget til å forholde
seg mer positiv til konkurranse.
Begjær kan, når det knyttes til et miljø med
økt konkurranse og avmystifisering, bli en veldig kreativ kraft. Det er derfor
viktig å fokusere på både det destabiliserende og frigjørende for å forstå
hvordan imitasjon endrer samfunnet. Grunnen til at man kan håndtere så mye
rivalisering i vår moderne verden, er vektleggingen av smidighet og toleranse kombinert
med omsorg for de marginaliserte. Fremskritt innen etisk tenkning har avslørt gjengjeldelseslogikken
i samfunnet. Det var jo uhørt i tidligere tider med slike milde straffer som i
dag.
«Modern
society is extremely refined and developed in the symbolic sense. It can permit
and encourage growth of mimetic rivalries that are normally forbidden to man» (René Girard (1987).Things Hidden since the
Foundation of the World, London: Athlone Press, 285, 93).
Fordelene
med konkurranse
Gjennom
å redusere tabuene omkring konkurranse og rivalisering og se dem som rester fra
eldgamle kulturer, har det moderne samfunnet i stor grad åpnet opp for fri flyt
av informasjon, samtidig som det har skapt et samfunn med uant raffinement og
kompleksitet.
Det moderne Kina er her et utmerket eksempel, selv om kommunistpartiet
ser ut til å kontrollere markedet litt for mye. Dette raffinementet er tydelig
i innovasjonen som finner sted på ulike tekniske felt - biler, fly,
datamaskiner. Den gradvise raffineringen gjennom hele det 20. og 21. århundre
har, gjennom frisleppet av imitasjon, langt overgått enhver annen alder.
Den
økte friheten til å konkurrere har store fordeler. Frihet til å imitere må sies
å være en snarvei til innovasjon. Det er en kraft som ligger til grunn for
globalisering og som stimulerer mennesker fra alle livssfærer til å jobbe
sammen i grupper, og på den måten øke produksjonen til et uhørt nivå - ikke
minst i næringslivet. Innovasjonshastigheten kommer fra å imitere andre
selskapers produkter og samtidig foredle dem.
En administrerende direktør for
et bilmerke for eksempel følger nøye med på hva som skjer blant konkurrentene,
og vil kopiere alt som ser ut til å fungere bedre, enten det er forbedringer av
girkasse, motor, design osv. Årsaken til denne friheten skyldes i siste instans
en pågående avsløring av syndebukkmekanismen, av et oss og dem, og som gjør at man
tåler store mengder konkurranse.
Imitasjon
og humaniora
Hvis
man sammenligner utviklingen i industrien det siste århundret eller så innenfor
humaniora, ser det ut til at sistnevnte i sammenligning står litt stille. Dette
kan være et resultat av tabuet mot imitasjon.
I humaniora er det en tendens til
å tro at imitasjon reduserer originalitet; for eksempel forkynte Kant at «læring ikke er annet enn imitasjon" og mente samtidig at "genialitet
står helt i motsetning til imitasjonsånden.» (Kant. (1987). Critique of Judgement (W.
Pluhar, Trans). Indianapolis, IN: Hackett, 176).
I humaniora er
det, på grunn av imitasjonens banalitet, et sterkt ønske om å være original,
ikke på en generativ måte, men på en individuell og autonom måte slik at man
devaluerer og neglisjerer imitasjonens ulike uttrykk. Man unnlater ofte å
spørre: fungerer denne teorien? Er den generativ? Hvordan kan den bidra til å
forstå samfunnet?
Forbedret
imitasjon, i betydningen «minimal respekt for fortiden og mestring av fortidens
nyvinninger» vil kunne gjøre humaniora mer generativ. Ved å gå bak det
idéorienterte og vurdere hvordan imitasjon samtidig legger grunnlaget for
ideer, kan dempe redselen for å ikke være nok original. I stedet for å vurdere
originalitet for originalitetens skyld, kan det være fordelaktig å vurdere
nytte og virkning. Til tider faller originalitet og nytte sammen, men altfor
ofte er de to separate størrelser.
Nytte i humaniora blir ofte avvist i den
frie forskningens navn. Ettersom begjær er sterkere og mer grunnleggende enn
rasjonalitet, kan forskning, selv om den er rasjonell i form, være drevet av et
ønske om enten å skille seg ut eller overgå den andre.
Forskning, hvis man skal
nå målet om økt produktivitet og objektivitet, må inkludere det imitative i
prosessen med å forstå menneskelig atferd. Samtidig bør forskeren være opptatt
av å oppdage og avsløre sine egne ønsker – noe som til syvende og sist bringer
oss tilbake til fruktene av religion - som både begynnelsen på kultur og
foredling av menneskets natur.
Konklusjon
Dekonstruksjon
av mange av de forbudene som man finner i tradisjonelle kulturer er et trekk
ved den moderne verden. Dette skaper en atmosfære av rivalisering, som, hvis
den ikke blir styrt av en etikk om omsorg for andre, lett fører til konflikt.
Samtidig kan mangel på forbud være en frigjørende kraft, selve kilden til økt
læring og innovasjon.
Spenningen som skyldes intens imitasjon kan være svært
effektiv - noe som kanskje sees tydeligst innen teknologifeltet. Selv om lærere
og politikere argumenterer for at konkurranse ikke bør introduseres i sektorer
som utdanning, helsevesen, grunnforskning og områder rettet mot offentlig
sikkerhet, har jeg vanskelig for å tro at konkurranse ikke skulle ha sine
fordeler på disse områdene også.
Hovedproblemet
ligger i at man ikke ser på konkurranse som en naturlig tendens hos mennesker
og man ser derfor heller ikke hvordan den stimulerer læringsprosessen eller
dens nytte i en læringssituasjon.
Jeg er imidlertid helt enig med Xu Zhao når
han skriver at «selv om konkurranse er en avgjørende del av menneskets natur,
trenger den ikke å være "privilegert" på bekostning av evnen til å
uttrykke medfølelse.» (Xu
Zhao. (2015). Competition and Compassion in Chinese Secondary Education,
NY: Palgrave, MacMillan, XV.)
Derfor bør konkurranse og
medfølelse alltid vurderes sammen. Hvis konkurranse, på grunn av vår imitative
natur, ikke bare er noe latent i oss, men også noe medfødt, er det en stor feil
å slukke en slik kraft, foredlet gjennom tusenvis av år med stadig større
medfølelse for de utstøtte og marginaliserte. Samtidig er imitasjon i stand til
å få folk til å lære og produsere uendelig mye mer enn om man prøver å slukke drivet
etter å konkurrere.
Religionen bidro altså
først til et fellesskap rundt en utstøtt, og så, gjennom kristendommen, bidro
til å hevde den utstøttes uskyld. Kristendommens avsløring av en voldelig
teologi gjennom å vise Guds humanitet har betydd begynnelsen på
sekulariseringen i et samfunn, en sekularisering preget av opphevelse av lover
og regler og en stadig sterkere individualisme.
Gjennom et bortfall av en rekke
lover og regler, har kulturen fornyet seg gjennom en stadig sterkere livsstilsfrihet.
Enkelte mener denne friheten har blitt til gjennom religionskritikk, mens den i
realiteten er fruktene av barmhjertighet. Denne friheten kan karakteriseres både
som en kulturell og en individuell suksess.