Blogg-øglegraverne-2015

Jakten på de første sjømonstrene

Øglegraverne har utforsket fjellsidene like nord for Longyearbyen siden 2004.

De leter etter fossiler av utdødde marine reptiler. Tidligere har de utgravd øgler fra juratiden mot overgangen til kritt.

I 2014 begynte et nytt prosjekt som ser lenger tilbake i tid, og fokuset er nå rettet mot de tidligste marine reptilene i første halvdel av trias.

I år er det første året hvor gruppa skal grave ut og frakte hjem fossiler fra denne tiden, og det er derfor knyttet stor spenning til hvor godt bevarte dyr de finner.

Aubrey Jane Roberts er doktorgradsstudent ved Universitetet i Southampton i samarbeid med Naturhistorisk museum i Oslo. Hennes ekspertise er svaneøgler, en utdødd reptilgruppe som svømte i havet da dinosaurene levde på land. Hun har vært med i Øglegraverne siden 2011.

Victoria Engelschiøn Nash er masterstudent ved NTNU i samarbeid med Naturhistorisk museum i Oslo. Hennes masteroppgave er å beskrive et 250 millioner år gammelt beinlag fra Svalbard. Hun har vært med i Øglegraverne siden 2012.

Flere blogginnlegg fra Øglegraverne:

Øglegraverne har blogget for forskning.no over flere år. Under finner du alle blogginnleggene fra ekspedisjonene deres:

Blogginnlegg fra 2012

Blogginnlegg fra 2014